Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen kräver besked av regeringen om förnyelsebart

aktuellhallbarhetannag

Anna Grönlund, vice vd och branschchef vid Sveriges Bussföretag kräver besked från regeringen om skatter på drivmedel. Foto: Ulo Maasing.

”Bussbranschen känner oro för att regeringen inte ger besked om de framtida villkoren för förnyelsebara och fossilfria drivmedel efter 2018. Hur ska vi våga investera och satsa vidare på nya fordon, tankställen vid våra depåer och smarta lösningar vid hållplatser och terminaler när vi inte får veta vad som gäller?” Det skriver Anna Grönlund, vice vd och branschchef vid Sveriges Bussföretag i en debattartikel i Aktuell Hållbarhet.

– Redan i dag kör svenska bussar på flera olika förnyelsebara drivmedel – syntetisk diesel, biogas, RME och etanol. Dessutom ser vi hur allt fler elbussar och elhybridbussar sätts i trafik runt om i landet. Hela län får fossilfria bussflottor. Det är något vi är stolta över och vi vill gärna fortsätta vara bäst i klassen, skriver Anna Grönlund.

– Samtidigt ska utfasningen av fossila drivmedel fortsätta. För att det ska vara möjligt behövs tillgång också på inhemska biodrivmedel där grödor som skogsavfall, el och matavfall utgör grund. Men vi behöver också verka för att den globala marknaden för hållbara biodrivmedel ökar.

Anna Grönlund framhåller att man från bussföretagens sid är positiv till regeringens ansträngningar att få EU att förstå behoven av ett fungerande kvotpliktsystem i kombination med möjlighet att gynna de höginblandande drivmedlen.

Samtidigt varnar hon för att lägga in alla drivmedel, även höginblandade, i samma kvot- och reduktionspliktskorg riskerar att minska tillgången på höginblandade drivmedel, något som skulle drabba kollektivtrafiken och vår redan i dag höga miljöprofil. En kvotplikt, det vill säga att blanda in förnybara drivmedel i fossila bränslen enligt vissa fastställda procentsatser, innebär också att hela busstrafiken, som redan i dag till drygt 75 procent kör helt förnyelsebart, skulle backa åtskilliga år och hälla mer fossila drivmedel i tankarna.

– Det är en utveckling som rimmar illa med regeringens ambitioner, skriver Anna Grönlund.

Hon lyfter också fram elektrifieringen av busstrafiken, men betonar att dagens elbusspremie måste förändras.

– Elbusspremien som regeringen nyligen beslutade innebär en möjlighet för kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter att söka pengar för att förnya bussparken. Dessvärre är det väldigt få kommuner och kollektivtrafikmyndigheter som själva äger bussar, vilket gör att en större del av marknaden helt saknar möjlighet att söka premien.

– Det innebär att det kommer ta lång tid för omställningen till en tyst, utsläppsfri kollektivtrafik i våra städer. Det innebär också att våra svenska fordonstillverkare riskerar att halka efter.  En förändring av elbusspremien så att bussbolagen, som äger fordonen, kan söka bidraget skulle ge klimatarbetet en skjuts i rätt riktning, skriver Grönlund och fortsätter:

– Elbussar behöver givetvis ha samma elskatteregler som elfordon på räls. För oss i kollektivtrafikbranschen är det en självklarhet. Men så ser det inte ut i verkligheten. Bussar som drivs med el måste betala elskatt, vilket fördyrar trafiken onödigtvis.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)