Sund konkurrens, möjlighet till skattekontroll och främja innovationer både när det gäller teknik och affärsmodeller. Det har varit viktiga principer för Taxiutredningen som på onsdagsförmniddagen lämnades över till infrastrukturminister Anna Johansson(S). Bland förslagen i utredningen finns att den nuvarande taxameterdispensen tas bort, framhöll utredaren Amy Rader Olsson.
Det innebär inte att taxibilarna kan strunta i att ha någon kontrollutrustning ombord. Antingen måste man ha taxameter, eller också ha en särskild, ny kontrollutrustning. Alla körningar som inte körs på taxameter måste gå genom en beställnings- och redovisningscentral och beställas i förväg.
– Men ”i förväg” kan vara en sekund. Man kan till och med sätta sig i bilen och via en app beställa körningen en sekund innan bilen rullar iväg, påpekade Amy Rader Olsson.
Priset för resan ska vara förhandsbestämt och bokning och betalning sker exempelvis genom en app, inte till föraren.
Idag har ungefär en tiondel av landets taxifordon dispens från taxameterkravet. Ofta handlar det om färdtjänstfordon. Men variationerna är stora i landet. I Norrland har få bilar dispens från taxameterkravet, i Skåne och Västra Götaland många. I Södermanland har hela 42 procent av taxifordonen dispens från taxameterkravet, i Värmlands och Jönköping län 33 procent.
Beställningscentralerna dit alla fordon som inte har taxameter måste vara anslutna ska vara tillståndspliktiga och ta emot beställningar och betalningar för taxitjänster samt att förmedla transportuppdrag till taxiföretag.
Dessutom ska beställningscentralerna på ett sätt som är likartat redovisningscentralernas samla in, lagra och lämna ut uppgifter som Skatteverket behöver för sina kontroller.
Utredaren Amy Rader Olsson hävdar att möjligheterna till skattekontroll bör bli mycket bättre med de förslag hon lägger fram, dessutom till en lägre kostnad än idag. Kunden vet också alltid vad en resa kommer att kosta.
Utredningen har också tagit upp olika slag av samåkning.
– Samåkning är i grunden positivt, framhöll Amy Rader Olsson på presskonferensen.
Det ska vara möjligt att utnyttja plattformar för matchning mellan obekanta som vill dela kostnader för en resa. Enligt dagens regler kan samåkning som arrangeras med plattformar för alla andra resmål än arbete och skola klassas som taxitrafik.
– Vårt förslag drar en bättre avvägd gräns mellan taxi och samåkning, och vi hoppas att det ska leda till flera mobilapplikationer, hemsidor och andra arenor för samåkning i såväl storstad som landsbygd.
– Men reglerna ska vara strikta. Det handlar om två eller flera personer som ska till ungefär samma plats och som delar på de faktiska kostnaderna. Men det får inte vara så att någon gör en vinst på samåkningen, framhöll Amy Rader Olsson.
Utredningen går nu ut på remiss innan några beslut om vilka av dess förslag som ska genomföras.
Lämna ett svar