Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tre operatörer kör elbussar i Oslo

Nobina testar två BYD batteridrivna ledbussar i Oslo. Biukd: Ruter.

Nobina testar två BYD batteridrivna ledbussar i Oslo. Bild: Ruter.

Trafikhuvudmannen i Oslo, Ruter, startar i år testtrafik med batteribussar i den norska huvudstaden. Tre operatörer ska testa sex bussar som en del av Ruters testprogram inför storsatsningen på elbussar i Oslo med start år 2020.  De tre bussoperatörerna Nobina, Norgesbuss och Unibuss ska testa två bussar vardera.

– Vi förbereder trafik med elbussar i framtiden och genomför de närmaste åren ett omfattande testprogram med elbussar. Finansieringen av den första fasen är klar och operatörerna likaså och har beställt de första sex elbussarna, säger Ruters vd Bernt Reitan Jenssen.

Den första delen av testprogrammet syftar till att bygga upp kompetens och driftserfarenhet hos operatörerna som ska testa två bussar var på linjer som de redn nu kör i Oslo.

– De närmaste åren ska vi skaffa oss en grundlig erfarenhet av elbussdrift så att vi kan erbjuda våra kunder besta möjliga trafik med tysta, utsläppsfria bussar i huvudstaden när vi på allvar börjar rulla ut elbussarna i centrala Oslo år 2020, säger Bernt Reitan Jenssen.

– Vi räknar med att minst 60 procent av bussarna i Oslo stad ska vara eldrivna år 2025.

Bussarna kommer att vara väl synliga i gatubilden med en tydlig profilering som visar människor att bussen de färdas med är helelektrisk. Men i övrigt kommer de att vara utrustade på samma sätt om övriga stadsbussar.

– Utsläppsfri kollektivtrafik är en viktig del i vårt arbete för att säkra ren luft i staden och halvera Oslos utsläpp av klimatgaser innan 2020, säger stadens miljö- och trafikborgarråd Lan Marie Berg.

Elbussarna köps av operatörerna och ska sättas i trafik så snart som möjligt.

Unibuss ska testa två 12-meters Solaris Urbino Electric batteribusar med snabbladdning via pantograf. Bussarna ska gå på Oslos linje 74 och laddas vid linjens ändhållplatser. Modellen fick i fjol utmärkelsen ”Bus of the Year” i Europa. Batterikapaciteten är 74 kWh och pantograferna levereras av Siemens.

Nobina ska testa två 18-meters ledbussar från kinesiska BYD, i första hand på linje 31. Laddning sker nattetid i Nobina depå. Nobina har kört elbuss i Sverige sedan 2006 och har idag 12 elbussar i Sverige.

– Linje 31 har cirka 15 miljoner passagerare per år, så det blir ett bra test för att mäta passagerarnöjdhet och driftsfunktionalitet, säger Sjur Brenden, marknadschef för Nobina Norge.

Norgesbuss ska köra två Solaris Urbino Electric, 12 meter långa, men med större batterier än de bussar som Unibuss testar. Bussarna snabbladdas med pantograf vid ena ändhållplatsen på linje 60. Bussarna har en batterikapacitet på 125 kWh och laddning sker med pantograf från Schunk.

Testerna inleds senast innan november månads utgång och pågår i två år.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)