Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL får stororder på elbussar

VDL har fått en jätteorder på bland annat 100 batteridrivna ledbussar till Connexxion i Holland. Företaget får därmed Europas största elbussflotta. Foto: VDL.

VDL har fått en jätteorder på bland annat 100 batteridrivna ledbussar till Connexxion i Holland. Företaget får därmed Europas största elbussflotta.  Foto: VDL.

Den holländska busstillverkaren VDL har fått en jätteorder på batteridrivna ledbussar. Beställare är Transdevs holländska dotterbolag Connexxion som därmed får Europas största flotta av elbussar. Bussarna ska sättas i trafik i regionen runt Amsterdams flygplats Schiphol samt på BRT-linjer i området,.

I order ingår även  18 dubbeldäckare för trafik på tunga linjer i södra Amsterdam. Foto: VDL.

I order ingår även 18 dubbeldäckare för trafik på tunga linjer i södra Amsterdam. Foto: VDL.

Ordern från Connexxion är den största hittills som VDL har fått på elbussar. Den omfattar 100 VDL Citea SLFA Electric ledbussar samt 18 VDL Futura FDD2 dubbeldäckare. Bussarna ska sättas i trafik på Amsterdams så kallade R-net är ett nätverk av linjer i ett område kring flygplatsen Schiphol, liksom på Schipholnet.. I R-Net ingår även Zuidtangent som är en av Europas första BRT-linjer.

De elektriska ledbussarna är av samma modell som likaledes Transdevägda bussföretaget Hermes i vintras satte i trafik i staden Eindhoven. Där rullar nu 43 eldrivna ledbussar. Connexxions bussar kan gå i trafik 24 timmar om dygnet genom att de laddas regelbundet. De kan också laddas i depå nattetid. Varje buss beräknas köra mer än 10 000 mil om året.

Dubbeldäckarna är de första i holländsk kollektivtrafik och kommer att trafikera tunga linjer mellan Haarlem och södra Amsterdam. De är 14,1 meter långa och har 86 sittplatser. Displayer på utsidan av bussen visar var det finns lediga platser. Syftet med detta är att påskynda av- och påstigning.

Den 10 december ska de nya bussarna sättas i trafik.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)