Värmlandstrafik går nu ut i en snabbupphandling av servicetrafiken, det vill säga färdtjänst och sjukresor, i fem av sex trafikområden i Värmland. Trafiken körs idag av Keolis som har valt att hoppa av och säga upp det femåriga avtalet med Värmlandstrafik. Redan i september räknar Värmlandstrafik med att kunna fatta ett tilldelningsbeslut. Sedan ska det nya avtalet träda i kraft i december i år.
Det var den 22 juni som Keolis efter bara ett års trafik sa upp sitt avtal med Värmlandstrafik om servicetrafiken i större delen av Värmland. Man tog över trafiken den 1 juli 2016 efter en upphandlingsprocess som hade pågått i två år.
– Keolis uppsägning av avtalet har gjort att vi nu på kort tid tagit fram nytt upphandlingsunderlag som godkänts av Värmlandstrafiks styrelse, säger Anders Wahlén chef för servicetrafiken hos Värmlandstrafik.
Det nya servicetrafikavtalet omfattar fem körområden i Värmland (Säffle/Grums är redan upphandlat) och gäller mellan 22 december 2017 och 31 augusti 2021 med option på ytterligare två år.
Upphandlingen görs som ett påskyndat öppet förfarande vilket innebär en kortare anbudstid. Anbudsöppning och anbudsprövning sker efter semestrarna och tilldelningsbeslut förväntas tas i september.
Tills det nya avtalet träder i kraft utförs servicetrafiken precis som tidigare.
– Trafiken är säkerställd enligt avtal fram till den 22 december då det av Keolis uppsagda avtalets uppsägningstid löper ut. Vi förutsätter att vi tillsammans fullföljer uppdraget från våra ägare, att leverera en bra servicetrafik för både våra ägare och alla våra kunder.
Samtidigt som Värmlandstrafik går ut i en upphandling av servicetrafiken förbereder man en skadeståndsprocess mot Keolis.
– I och med att Keolis har hävt det här avtalet minst fyra år innan det skulle ta slut så kommer ju vi påbörja en skadeståndsprocess mot Keolis. Där kommer vi att kräva att Keolis står för våra och skattebetalarnas merkostnad för en fördyrad trafi, säger Anders Wahlén till Sveriges Radio P4 Värmland.
Lämna ett svar