Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen går vidare med vinterdäckskrav

Regeringen håller fast vid planerna att införa strängare krav på vinterdäck på bussar. Foto: Ulo Maasing.

Trots invändningar från bland andra branschorganistionerna Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik går regeringen vidare med planerna på att införa skärpta krav på vinterdäck på bussar och lastbilar. Regeringen planerar att införa de nya reglerna från och med december nästa år.

I dag råder det endast krav på att tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, under perioden 1 december–31 mars när vinterväglag råder.

Regeringen meddelade på onsdagen att man har för avsikt att fatta beslut om en ändring i trafikförordningen som innebär ett krav på att även tunga fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul och eventuella släp.

– Vi har under vintern sett att tunga fordon ofta är inblandade i olyckor, ibland med väldigt allvarliga konsekvenser. Det är inte acceptabelt. Vid vinterväglag ska samtliga hjul ha godkända vinterdäck, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth(S).

Regeringen har nu påbörjat en så kallad notifiering i ärendet, alltså att man underrättar EU-kommissionen om den planerade lagändringen.

I det utkast till beslut som skickas till EU-kommissionen vill regeringen att samtliga hjul, och inte bara på drivaxlar, ska ha vinterdäck under perioden den 1 december–31 mars när vinterväglag råder. Dessa regler gäller redan för personbilar och andra lätta fordon.

Sveriges Bussföretag har tidigare kritiserat planerna och menar att de utökade vinterdäckskraven inte har några positiva effekter men däremot stora negativa effekter. Svensk Kollektivtrafik har efterlyst mer kunskap och en djupare analys innan nya regler eventuellt införs.

Även VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut har ansett att frågan inte är ordentligt klarlagd.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)