Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler elbussframgångar för VDL i Sverige

En av de elledbussar från VDL som sedan våren trafikerar området runt Schiphol i Amsterdam. Snart kommer samma bussmodell att trafikera Karlstadsstråket i Karlstad.

Den holländska busstillverkaren VDL skördar allt fler framgångar med sin elektriska ledbuss. Tidigare i veckan blev det klart att Umeå köper 25 batteridrivna ledbussar från VDL för användning i stadstrafiken i Umeå. Men Umeå är inte den enda svenska stad som får elledbussar från VDL. Även Karlstad kommer att få trafik med sådana.

Det är snabbusslinjen Karlstadsstråket som öppnar för trafik i dexcember, och som just nu byggs, som kommer att trafikeras av elledbussar från VDL.

Trafiken ska köras av Keolis som är operatör för stadsbussarna i Karlstad på uppdrag av Karlstadsbuss.

Keolis kommer att använda fyra elledbussar från VDL av modellen Citea SLFA-E i BRT-utförande. Batteriet kommer vara på 170 kWh och bussarna kommer att laddas med snabbladdare på 450 kW från Heliox.

Även om beställningen från Karlstad är relativt liten innebär den att VDL ytterligare stärker sin ställning på Europamarknaden för elbussar. Nyligen blev det klart att företaget ska leverera 40 elledbussar till Oslo, och operatörer på flera håll i Europa har satsat på VDL:s eldrivna ledbuss. Bland de större uppdragen är 40 sådana bussar i holländska Eindhoven där de går i trafik sedan i december 2016. Under våren har 100 bussar satts in i södra Amsterdam och kring flygplatsen Schiphol.

Även lokaltrafiken i Köln har beställt ett större antal från VDL.

Det ger det holländska företaget en ledande ställning på marknaden. Volvo ska till exempel testa trafik med två elledbussar i Göteborg med trafikstart i juni.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)