Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU förbereder standard för batterier

EU-kommissionen vill skapa en standard för bland annat batterier i elbussar så att de lever upp till enhetliga miljömässiga och sociala krav, även i produktionen. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionen vill just nu ha in synpunkter på en gemensam europeisk standard, bland annat för batterier i elbussar. Förra året antog EU-kommissionen en strategisk handlingsplan som siktar till att säkra att batterier som utvecklas och används i Europa är säkra, effektiva och följer miljömässiga och sociala standarder för tillverkning, användning och destruktion.

Idag är det svårt att kontrollera inte minst de sociala förhållanden under vilka batteriproduktionen sker. Bland annat utvinns kobolt till litium-jonbatterier genom barnarbete i Kongo. Landet står för 64 procent av världens koboltproduktion.

I den handlingsplan som EU-kommissionen la fram i fjol framhöll man att man hade för avsikt att lägga fram hållbarhetskrav för alla batterier som finns på marknaden i EU. Handlingsplanen har därmed betydelse för den pågående elektrifieringen av bussar.

– Initiativ för standardisering av regelverk och krav på batterier kan innebära minskade kostnader och färre särkrav för bussföretag och offentliga beställare av kollektivtrafik, vilket i sig kan leda till minskade kostnader för kollektivtrafiken som helhet. Men det är viktigt att branschens röst beaktas i utformningen av sådana EU-gemensamma regelverk, kommenterar Anna Grönlund, vice vd och branschchef vid Sveriges Bussföretag.

EU-kommissionen betonar att det är viktigt med en standard för hela EU.

Om hållbarhetskraven för batterier etableras på nationell nivå finns det risk för att ett lapptäcke med olika nationella regler kan skapa rättsliga hinder som hindrar den fria rörligheten för batterier inom EU. Ett harmoniserat regelverk på EU-nivå skulle däremot hjälpa marknaden för batteriproduktion, återvinning och avfallshantering så att den fungerar mer effektivt, menar EU-kommissionen.

Fram till den 6 februari samlar EU-kommissionen in synpunkter på handlingsplanen via nätet där kommissionen också presenterar handlingsplanen.

Sedan planerar kommissionen att under det första kvartalet i år gå ut i en slags remissrunda, en öppen konsultation, innan man går vidare med handlingsplanen.

Den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s EU-kommitté, där Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och trafikförvaltningen i Region Stockholm ingår, bevakar frågan på plats i EU-högkvarteret.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)