Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt linjenät i Skånes femte elbusstad

Ystad fick på söndagen ett helt nytt linjenät för stadsbussarna. Karta: Skånetrafiken.

På söndagen invigdes det nya linjenätet för stadsbussarna i Ystad som samtidigt blev den femte staden i Skåne med elbusstrafik. Ytterligare en stad står på tur senare i år. Det nya linjenätet innebär att fem stadsbusslinjer har blivit sex, samtliga med halvtimmestrafik, rakare linjesträckningar än tidigare och bättre punktlighet.

Samtidigt elektrifierades stadsbusstrafiken i Ystad som nu trafikeras med Mercedes-Benz batteribuss eCitaro. Foto: Ystads kommun.

Linjenätet har gjorts om efter den stadsbussutredning som Skånetrafiken jobbat med under en längre tid. Samtidigt blev all stadsbusstrafik i Ystad eldriven, även om två gasbussar finns kvar som förstärkning.

Laddstationerna till Bergkvarabuss´ depå i Ystad har levererats av Gnosjöföretaget GARO. Foto: Garo.

Elbussarna, Mercedes-Benz stadsbuss eCitaro gör i Ystad sin Sverigesdebut. Operatören Bergkvarabuss har valt det svenska företaget GARO i Gnosjö som leverantör av laddinfrastrukturen till företagets depå i Ystad.

Det handlar om totalt sex laddstationer som Garo har levererat, fyra depå- och verkstadsladdare, samt två större 150kW snabbladdare. I leveransåtagandet ingår även produkter från GARO som strömförsörjer laddarna.

GARO har även fått uppdraget att leverera 11 snabbladdare till Bergkvarabuss depå i Trelleborg. Leverans av denna anläggning sker under september 2019.

Förutom i Ystad har elbussar börjat trafikera tre skånska städer det senaste året.

Allt fler skånska städer får elbusstrafik. I december elektrifierades linje 7 i Malmö med bussar från Volvo. Foto: Ulo Maasing.

Sedan den 9 december trafikeras linje 7 i Malmö, där den går mellan Ön och Svågertorp med elbussar från Volvo. Operatör är Nobina. Den 18 januari i år invigdes elbussarna i Landskrona som därmed blev första skånska stad med en helt elektrifierad stadsbusstrafik. Elbussarna här har levererats av kinesiska BYD. Även här är Nobina operatör.

Därefter följde premiären på HelsingborgsExpressen den 16 juni, Helsingborgs BRT-liknande busslinje efter samma modell som Malmös linje 5, MalmöExpressen. HelsingborgsExpressen trafikeras av ledbussar från VDL med Arriva som operatör.

Nästa skånska stad som står på tur att få elbussar är Trelleborg som i december får en helt elektrifierad stadsbusstrafik och då blir den sjätte staden i Skåne med elbusstrafik. Liksom i Ystad levereras bussarna av Mercedes-Benz och även operatören Bergkvarabuss är densamma.

Den första helt elektriska busslinjen i Skåne startade 2002, då trådbussarna i Landskrona började trafikera linje 3 i staden. Trådbussarna från Solaris rullar vidare på linjen, nu körda av Nobina som sedan 2015 också kör elbussarna från BYD i Ängelholm.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)