Två stora order på elbussar till Keolis respektive Transdev i Nederländerna har väckt en stark reaktion från huvudägaren och den tidigare styrelseordföranden för den holländska busstillverkaren VDL, Wim van der Leegte. De båda bussoperatörerna, med huvudkontor i Frankrike, beställde i höstas sammanlagt 415 elbussar för kollektivtrafik i Nederländerna, 156 Ebusco till Transdev och 259 BYD till Keolis.
– Antalet stadsbussar i Nederländerna är cirka 6 500. Räknar man med en avskrivningsperiod på 10 – 15 år är därmed i stort sett hela marknaden för 2020 fylld. Så under nästa år finns föga utrymme för våra holländska bussar, samtidigt som vår hemmamarknad är avgörande för oss som ledande europeisk aktör när det gäller elektrifiering, skriver Wim van der Leegte i ett öppet brev.
Ebusco är visserligen ett holländskt företag med huvudkontor i staden Deurne, medan BYD med en del undantag bygger sina bussar för den europeiska marknaden i Ungern.
Att de båda företagen får leverera elbussarna till Transdev och Keolis kostar enligt Van der Leegte Nederländerna 800 manårs sysselsättning, underleverantörer och forskningsinstitutioner oräknade.
Mona Keijzer, statssekreterare och biträdande ekonomiminister i den holländska regeringen, lovar att undersöka om trafikavtalen till Transdev och Keolis liksom beställningen av bussarna har gått rätt till.
– Jag förstår Van der Leegtes frustration. VDL är ett fint holländskt företag som skapar många jobb. Frågan är om det har förekommit orättvis konkurrens här. Det vet jag inte ännu, säger hon.
Men den holländska regeringen har föga att säga till om, både när det gäller trafikupphandlingar och vilka bussar som bussföretagen köper in. Trafikupphandlingarna sköts av regionala eller lokala myndigheter medan trafikföretagen själva bestämmer vilka bussar de köper in.
VDL har tidigare fått flera stora order på elbussar från just Transdev, bland annat 100 elbussar till trafiken runt Schiphol i Amsterdam samt ett stort antal elbussar för trafik i Eindhoven.
Lämna ett svar