Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hushåll får energi från bussbatterier

Batterier från elbussar blir energilager i nytt bostadsområde. Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar, Rasmus Bergström, vd BatteryLoop och Agneta Kores, vd Stena Fastigheter Göteborg invigde på onsdagen ett nytt samarbete.

Bussbatterier som har hållit elbussar rullande under flera år får nytt liv. På onsdagen invigdes ett nytt samarbete mellan Volvo Bussar, Stena Fastigheter och Stena Recyclings dotterbolag BatteryLoop. Batterier som är för trötta för att driva elbussar omvandlas istället till energilager som fungerar som energikälla i Stena Fastigheters bostadsområde Fyrklöversgatan på Hisingen i Göteborg.

Bakgrunden till samarbetet är att användningen av batterier är på stark frammarsch, framför allt inom fordonsindustrin, och att det finns ett stort behov av att ta hand om batterier på ett hållbart sätt.

Projektet är det andra av det här slaget för Volvo Bussar. Sedan iu fjol driver Volvo Bussar tillsammans med flera partners ett liknande projekt för bostadsområdet Viva i Göteborg. Läs mer om det projektet genom att klicka här.

– Volvo Bussar är pionjärer inom elektromobilitet som ger en ren, tyst och effektiv kollektivtrafik. Vi har en tydlig hållbarhetsstrategi i alla steg i värdekedjan och genom att återanvända bussbatterier och ge dem ett andra liv använder vi resurserna på ett bättre sätt samtidigt som vår klimatpåverkan minskar, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.

– Elektromobilitet skapar nya cirkulära affärssystem och det är verkligen givande att samarbeta med Stena Fastigheter och Stena Recycling för att utveckla denna nya affär.

I Stena Fastigheters bostadsområde kommer de återanvända batterierna laddas från solceller på taken och elen som lagras kommer att användas till allmänna utrymmen som tvättstugor och till utomhusbelysning.

– För oss handlar det om att jobba med cirkulära flöden och resurseffektivitet ur ett miljöperspektiv. Att koppla samman solceller och återbruka batterier är ett sätt för oss att driva på utvecklingen. En och samma infrastruktur kan användas för att hantera flera olika utmaningar, som förbättrad effektreglering och energilagring i byggnader med lokal produktion samt stabiliserande funktioner för ett elnät i förändring, säger Agneta Kores, vd för Stena Fastigheter Göteborg.

Efter ett antal års drift i trafik är batteriernas kapacitet inte längre optimal för att driva en buss men kan fortfarande fylla behov inom andra områden. Av cellerna från bussbatterierna bygger BatteryLoop energilager. När kapaciteten i energilagren är slut går de till återvinning.

Stena Fastigheter har gjort en kort film om satsningen:

 

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)