Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Studieresa till Europas mest avancerade BRT-system

Den franska staden Nantes har Europas mest avancerade BRT-system. Under hösten har man satt in extremt snabbladdade, 24 meter långa batteribussar från Hess i trafiken. Foto: Hess.

Den franska staden Nantes är pionjär i Europa med ett avancerat BRT-system. 2006 invigde staden sin BusWay istället för att fortsätta investera i spårväg. Resandet ökade dramatiskt. Under hösten har de ursprungliga bussarna på BusWay bytts ut mot eldrivna, 24 meter långa dubbelledbussar för att klara behovet av ökad kapacitet. Den 4 – 6 maj arrangerar Sveriges Bussföretag en studieresa i samarbete med Transdev till Nantes, där toppmodern, attraktiv kollektivtrafik kopplas samman med hållbar stadsplanering och en levande stadsmiljö.

Syftet med studieresan är enligt Sveriges Bussföretag att visa medarbetare och politiker hos landets regionala kollektivtrafikmyndigheter, kommuner och övriga intressenter i bussbranschen på fördelarna med att integrera en elektrifierad busslösning i en europeisk stads mobilitetssystem med fokus på hållbar stadsplanering.

– Förutsättningarna och villkoren för BRT-systemet i Nantes har alla förutsättningar att inspirera svenska beslutsfattare. Än har vi inget riktigt BRT-system i Sverige, vilket är anmärkningsvärt med tanke på att vi har flera av världens duktigaste fordons- och systemleverantörer här.

24-metersbussarna på BusWay trafikerar även Nantes´ gamla stadskärna. Foto: Hess.

– Malmöexpressen, Karlstadsstråket och satsningarna på nya kollektivtrafiklösningar i Barkarby är goda initiativ men de kan inte fullt ut jämföras med de satsningar på elektrifierade BRT-lösningar vi kan se i andra länder. Vi behöver få fler beslutsfattare att förstå vilka fördelar elektrifierade system med buss kan ge för hållbar stadsplanering och kapacitetsstark, kostnadseffektiv kollektivtrafik. Därför arrangerar vi denna resa tillsammans med vårt medlemsföretag Transdev som på plats kan berätta om systemet, kommenterar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Under hösten har Nantes satt in 22 nya, 24 meter långa dubbelledade elbussar från schweiziska Hess på BusWay. Bussarna laddas längs linjen med ABB:s extremt snabba laddlösning Tosa. Nu utvärderar staden också möjligheten att förlänga och utveckla BRT-linjen ytterligare.

Idag är BusWay sju kilometer lång och har femton stationer. Antalet resor är uppe i 42 000 per dag – år 2007 när trafiken startade var resenärerna 20 500 om dagen.

Reseledare på studieresan är Lars Annerberg, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Bussföretagens studieresa kommer att ha två huvudteman. Det första handlar om driften av BRT-systemet, inklusive de nya elbussarna med den supersnabba laddare man använder i Nantes. Det andra temat fokuserar på hur man bygger infrastruktur och val av trafikslag. Under studieresan kommer deltagarna att träffa de ledande aktörerna inom utvecklingen av Nantes BRT-system BusWay och testa kollektivtrafikutbudet i staden. Resan erbjuder en blandning av möten, nätverks-möjligheter och fältstudier.

Reseledare är Lars Annerberg, ansvarig för upphandlad trafik, teknik-, tillgänglighets- och miljö-frågor på Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen.

Mer info om studieresan hittar du genom att klicka här.

Bussmagasinet hade 2013 ett fylligt reportage om BusWay, systemets tillkomst och tankarna bakom systemet. Reportaget hittar du genom att klicka här.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)