Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus och Malmö Turism i samarbete om flygfria resor

En av FlixBus´ bussar hämtar passagerare i Malmö på väg mot Tyskland. Foto: Ulo Maasing.

Expressbussföretaget FlixBus och Malmö Turism inleder samarbete. För tredje året i rad bjuder Malmö Turism internationella influencers till Malmö för att uppleva och marknadsföra staden marknadsföra staden i sociala medier. I år satsar Malmö Turism på flygfria och klimatsmarta resor med FlixBus som en av stadens samarbetspartners.

Make it Malmö heter kampanjen, som under 2019 genererade influencerinlägg om Malmö som sågs av 6,2 miljoner människor. Nu vill Malmö Turism rikta fokus mot hållbart resande genom att enbart erbjuda flygfria resor till Malmö2020.

Kampanjen går till så att Malmö Turism står för resa och boende samt tips och kontakter, sedan får influencern själv upptäcka staden och visa upp den i sina kanaler. Inläggen har främst synts på Instagram och Youtube. Tidigare år har alla influencers bott på cykelhotellet Ohboy, men i år utvidgas samarbetet till att inkludera fler hotell i olika delar av staden.

Under Make it Malmö 2019 kom ungefär 70% av de influencers som besökte Malmö med flyg. Men 2020 kommer kampanjen inte att inkludera några flygresor alls. Malmö Turism jobbar också med ett litet antal traditionella pressresor vid sidan av Make it Malmö kampanjen. Även här jobbar organisationen med att flytta över fokus på flygfritt resande och kommer inte finansiera några flygresor för journalister.

Som Europas största aktör inom långväga bussresor och med busslinjer i 29 europeiska länder, stödjer FlixBus Make it Malmö under 2020 som samarbetspartner.

– Vi ser fram emot samarbetet med Malmö Turism och att göra det möjligt för fler att uppleva den skånska metropolen som en färgstark stad med mycket att upptäcka. Det är särskilt roligt att ”Make it Malmö” i år bygger på ett hållbart tänk och att fler kan upptäcka bussens fördelar, inte minst vad gäller dess låga miljöpåverkan, kommenterar Jelena Jovanovic, pressansvarig för FlixBus Sverige.

– När vi bestämde oss för att göra en helt flygfri influencerkampanj 2020 kändes FlixBus som en självklar samarbetspartner. För oss är det givande och kul att samarbeta med aktörer som delar vårt hållbarhetsfokus, och vi ser fram emot att erbjuda influencers ‘slow travel’- resor, sponsrade av Flixbus, berättar Anna Wittgren, sektionschef på Malmö Turism.

Förutom med FlixBus samarbetar Malmö Turism i årets satsning även med Öresundståg samt färjerederierna Stena Line, TT-line, Unity Line och Finnlines.

Malmö Turism konstaterar också att resa långdistans med buss faktiskt innebär ett klimatsmart val: bussen släpper ut ca en tiondel av den mängd koldioxid per personkilometer som går åt för en flygresa, och är dessutom oftast ett klimatvänligare alternativ utanför Sverige än tåg, som på många håll drivs på diesel eller el från gas- och kolkraftverk

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)