Det finns en klar risk att biodrivmedel blir dyrare efter årsskiftet. Nu måste EU ge Sverige besked om fortsatt skattebefrielse för förnyelsebara drivmedel efter 2020. Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius i det senaste numret av den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s nyhetsbrev.
Bakgrunden är att Sverige idag är undantaget från EU:s statsstödsregler när det gäller biodrivmedlen. Det gör det möjligt för regeringen att befria förnyelsebara drivmedel såsom biogas, HVO eller RME från skatt. Men undantaget gäller bara till årsskiftet.
– Idag körs svensk kollektivtrafik till mer än 90 procent på fossilfria, förnybara drivmedel. Det beror till stor del på det undantag som Sverige har från EU:s statsstödsregler, vilket gör det möjligt att ha olika skattesatser på fossila och fossilfria drivmedel.
– Men om inte EU förlänger undantaget löper det ut vid årsskiftet. Om det skulle finns en risk att de bussar som idag körs på klimatsmarta drivmedel återgår till fossila drivmedel, varnar Anna Grönlund och Helena Leufstadius i artikeln i UITP:s nyhetsbrev.
Idag kör över 80% av landets bussar på förnybara drivmedel, mycket tack vare biodrivmedel som HVO och RME.
– Elektrifieringen av svensk busstrafik kommer starkt, men vi kommer att behöva både el och biodrivmedel även i framtiden. Att börja beskatta gröna drivmedel igen gör det dyrare att köra kollektivtrafiken klimatsmart. Galet, i dessa tider när vi alla behöver ställa om och resa tillsammans på ett sätt som värnar vår planet, kommenterar Anna Grönlund.
Lämna ett svar