Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

“Slopa elskatt för elbussar”

I november beställde Transdev 157 elledbussar från Volvo för trafik i Göteborg. Men samtidigt som annan kollektivtrafik är befriad från elskatt straffas elbussarna med skatt, skriver två företrädare för bussbranschen i en debattartikel i GT. Foto: Ulo Maasing.

“Hur ska branschen våga investera och satsa vidare på nya fordon, laddplatser vid våra depåer och smarta lösningar vid hållplatser och terminaler när vi samtidigt straffbeskattas? Trots positiva besked från EU-kommissionen om att det är grönt ljus för att slopa elskatten på bussar i Sverige, väljer regeringen att behålla den. Det skriver Christer Pettersson vid Västra Sveriges Bussbranschförening och Anna Grönlund vid Sveriges Bussföretag i en debattartikel i GT på måndagen.

De pekar på att om busstrafiken i större skala skulle köras på el kan det biodrivmedel som idag tankas i bussarna användas där det behövs bättre, inom godstransporter och på sikt även inom flyget.

Hela transportsektorn skulle gynnas av en slopad skatt på elbussar, skriver de båda.

– Men regeringen väljer att behålla den, samtidigt som den spårburna delen av kollektivtrafiken slipper elskatt på sina fordon och regeringen uppmanar till en ökad elektrifiering i transportsektorn, skriver Christer Pettersson och Anna Grönlund.

– Fördelen med elbussar är inte bara att de leder till lägre koldioxidutsläpp, utan även att det blir mindre buller i stadsmiljön och kräver mindre underhåll för operatörerna. Men hur ska branschen våga investera och satsa vidare på nya fordon, laddplatser vid våra depåer och smarta lösningar vid hållplatser och terminaler när vi samtidigt straffbeskattas?

De båda företrädarna för bussbranschen framhåller att det just nu finns goda möjligheter att påverka omställningen till elbussar, eftersom en stor del av den svenska kollektivtrafiken ska handlas upp för drygt 100 miljarder kronor de närmaste tre åren.

– Nu vill vi se ordentliga satsningar för att elektrifieringen av landets bussflotta ska ta fart. Ett första steg är att lyfta bort elskatten så att alla fordon som kör kollektivtrafikens resenärer får samma villkor och kan locka fler att resa kollektivt, skriver Christer Pettersson och Anna Grönlund.

De vill också ha ökade anslag till elbusspremien, likaså att det säkerställs att svenska elnäten har kapacitet att försörja stora bussdepåer på strategiska platser och att en infrastruktur också byggs upp för laddning av bussar i exempelvis expressbusstrafik.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)