Intresset var stort bland bussföretagen för den upphandling av busstrafiken i Härryda och Vårgårda som Västtrafik avgjorde på måndagen och som vi då rapporterade om (klicka här). Upphandlingen av den lokala busstrafiken i båda kommunerna vanns av Buss i Väst. Upphandlingen var uppdelad i två paket Inte mindre än sju företag bjöd på trafiken i Härryda och fyra företag bjöd på trafiken i Vårgårda. Vi har sett närmare på upphandlingen.
I upphandlingen har Västtrafik gått helt på det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, det vill säga priset. För båda trafikpaketen gäller att avtalen löper på tio år med trafikstart i juni nästa år. Upphandlingen omfattar totalt 34 tursatta bussar.
Sju företag la anbud på trafiken i Härryda. Den här listan på företagen och deras pris i kronor per år:
Buss i Väst 50 107 293
Vy Buss 50 605 080
Connect Bus Sandarna 52 499 696
Bergkvarabuss 54 135 517
Keolis 55 050 758
Nobina 55 703 154
Flexbuss Sverige 57 142 081
Fyra företag bjöd på trafiken i Vårgårda. Här är deras årliga prislapp i kronor per år:
Buss i Väst 20 875 293
Vy Buss 24 132 927
Flexbuss Sverige 25 712 880
Keolis Sverige 26 313 982
Idag körs trafiken i båda kommunerna av Buss i Väst. Avtalsspärr råder, vilket innebär att Västtrafik kan teckna avtal i upphandlingen tidigast den 12 juni.

”I upphandlingen har Västtrafik gått helt på det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, det vill säga priset.”
Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet innebär inte per se att utvärderingsgrunden är enbart pris.