Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dags för elektrisk BRT-premiär

BRT-linjen i Barkarbystaden invigdes på fredagen av, från vänster, Daniel Mohlin (marknadschef Nobina), Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd, Region Stockholm samt Emma Feldman (M)(kommunalråd, Järfälla. Foto: Ulo Maasing.

Tidigt på morgonen den 17 augusti är det elektrisk BRT-premiär i Storstockholm. Då rullar trafiken igång på den första busslinjen i Sverige som helt klarar normerna för BRT, Bus Rapid Transit. Den nya SL-linjen, 175, trafikeras med eldrivna ledbussar från BYD och går från Akalla tunnelbanestation till Stora Torget i Barkarby i Järfälla kommun. Sex minuter tar resan, en halvering av restiden jämfört med hur det hittills har varit. Linjen är ytterligare ett inslag i ett unikt och nära samarbete mellan SL, Järfälla kommun och bussoperatören Nobina.

På fredagen invigdes linjen med press och företrädare för alla engagerade parter i projektet som bjöds på en tur- och returresa mellan Barkarby och Akalla. 6 minuter och 30 sekunder klockades restiden till, lite längre än tidtabellstid alltså. Men arbetena med den dedikerade bussvägen pågick alltjämt…

Det utvecklingsarbete som parterna i Järfälla bedriver siktar på att etablera framtidens kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Barkarbystaden i Järfälla är landets just nu största stadsbyggnadsprojekt. Här byggs 14 000 bostäder och tusentals arbetsplatser. BRT-linjen, som senare förlängs till Barkarby pendeltågsstation, ska säkra att Barkarbystaden har en konkurrenskraftig kollektivtrafik, trots att tunnelbanan inte blir utbyggd hit förrän år 2026.

Så när som på några rondeller där bussarna kör genom rondellerna och någon korsning kör BRT-linjen helt på egen väg. De trafiksignaler som finns styrs av bussarna med hjälp av GPS. Foto: Ulo Maasing.

Då kommer inte BRT-linjen att behövas. Men det betyder inte att investeringarna i linjen kommer att vara bortkastade, betonar Kristoffer Tamsons(M), trafikregionråd i Region Stockholm.

– Bussvägen och andra infrastruktursatsningar kommer att kunna användas av annan busstrafik. Dessutom kommer vi att kunna dra nyttiga erfarenheter från trafiken här för andra satsningar på utvecklad busstrafik i regionen, kommenterar han.

Elbussarna från BYD har fått en egen färgsättning med SL:s stombussblå som grundfärg. Foto: Ulo Maasing.

– Vi bestämde tidigt att vi här ville bygga den hållbara och kollektivtrafiksäkra stadsdelen för att människor som flyttade hit redan från början skulle ha en attraktiv och konkurrenskraftig kollektivtrafik. Och redan nu, innan BRT-linjen har kommit igång görs 67 procent av resorna här med kollektivtrafik, sa Järfällas kommunalråd Emma Feldman(M) vid invigningen på fredagen.

– Det här är en historisk dag i Järfälla, slog hon fast.

Kristoffer Tamsons instämde och betonade det nära samarbetet mellan kommunen, SL och operatören Nobina.

– Här planeras stadsbyggnad och kollektivtrafik hand i hand. Annars är det ofta så att man bygger först och sedan kommer kollektivtrafiken. Och vi har jobbat snabbt, medan man på andra håll utreder och diskuterar.

– Ett innovativt projekt i en innovativ kollektivtrafiksatsning. Det har inte tagit mer än tre år att skapa BRT-linjen, sa Daniel Mohlin, marknadschef på Nobina.

I utvecklingsprojektet i Barkarbystaden ingår också världens första självkörande bussar i reguljär linjketrafik. Foto: Ulo Maasing.

Samarbetet mellan parterna omfattar också världens första självkörande bussar i reguljär linjetrafik och nya digitala lösningar för mobilitetstjänster som bilpool och hyrcykel.

Bussarna för BRT-linjen är byggda i BYD:s fabrik i den kinesiska staden Hangzhou. Fabriken bygger enbart bussar för exportmarknaden.

De 18 meter långa ledbussarna har en för SL helt ny design, både ut- och invändigt. Fyra, breda eldrivna dubbeldörrar ska sörja för snabb av- och påstigning och därmed även korta hållplatsuppehåll och snabb trafik. För första gången hos SL finns kortläsare inte bara vid framdörrarna, utan också dörrparet längst bak. Även övriga dörrpar är förberedda för installation av kortläsare.

Exteriört kompletteras SL:s stombussblå färg med stora, grå fält och ett vitt band. Interiören i bussarna, som har genomgående låggolv, präglas av grå klädsel på stolarna, snarlik den som kommer i de nya tunnelbanevagnar som SL introducerar de närmaste åren. Prioriterade sittplatser är klädda med gula textilier, även det i linje med de nya tunnelbanetågen.

Kapaciteten är 90 passagerare, vara 36 sittande och 53 stående.

Laddning sker i Nobinas bussdepå i Järfälla där bussarna är stationerade. Batteripaketen är på 522 kWh.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)