Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Nödvändigt med stöd till bussarna

Bussföretagen: Stödet till bussarna måste ses över. Arkivbild: Ulo Maasing.

Mot bakgrund av att regeringen på tisdagen meddelade att antalet resenärer på långfärdsbussar och -tåg ska begränsas från den 14 februari måste stöden till bussarna ses över. Det skriver Sveriges Bussföretag och Transportföretagen i en kommentar till regeringens besked om de nya restriktionerna som vi tidigare rapporterat om. Framför allt vill Sveriges Bussföretag se ett riktat stöd för avställda bussar.

De bussar som körs i långväga busstrafik får idag inte alls stöd av de stödåtgärder regeringen gett den allmänna kollektivtrafiken, genom stöd till landets regioner och kommuner. Dessa företag kämpar nu för sin överlevnad i coronakrisens spår, framhåller Sveriges Bussföretag.

Organisationen framhåller att många av bussföretagen redan har vidtagit åtgärder i form av att själva minskat antalet platser ombord och vidtagit flera andra åtgärder för att minska smittspridningen.

Regeringens förslag om att minska antalet resenärer på långfärdsbussar kommer , som vi tidigare rapporterat (klicka här), att gå ut på remiss för att träda i kraft den 14 februari och kommer att gälla till den 31 maj.

– Bussarna utgör en viktig del av vår transportinfrastruktur och är en stor del i besöksnäringen. Vi föreslår ett riktat stöd för avställda bussar, vilket skulle stötta bussföretag som drabbats hårt av krisen. Om dessa företag som vanligtvis kör express- och turistbussar inte får ytterligare stöd finns en risk att samhället förlorar denna transportkapacitet, vilket längre fram blir negativt för exempelvis föreningsliv och besöksnäringen över hela landet, säger Marcus Dahlsten vd Sveriges Bussföretag ett förbund inom Transportföretagen.

Förslaget bygger på att bussföretagen blir berättigade till ett riktat stöd på 1 050 kronor per dag som en buss är avställd, förutsatt att det är rätt typ av buss, att den går i yrkesmässig trafik och är avställd minst en vecka.

– Bussbranschen är hårt drabbad sedan coronapandemin bröt ut. Eftersom bussarna utgör en viktig del av vår transportinfrastruktur behövs tillräckliga och rätt riktade stöd för att kunna övervintra, säger Marcus Dahlsten.

Bussarna behövs för ett fungerande transportnät även på landsbygden. När exempelvis tågtrafik tillfälligt behöver ersättas eller region- och lokaltrafiken behöver förstärkas anlitas dessa företag, framhåller Sveriges Bussföretag.

Även Stockholms Handelskammare reagerar när det gäller de nya restriktionerna för fjärrtrafiken. Handelskammaren har tidigare påpekat att nya eller utökade restriktioner bör åtföljas av ekonomiska stödåtgärder.

– Det här har genomgående varit ett problem i hanteringen. Varje åtgärd får snabbt följdverkningar hos de verksamheter som drabbas och därför är det av stort värde att snabbt kompensera för politiska åtgärders negativa påverkan, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

– En bra början vore att se till att det omställningsstöd som man redan beslutat om faktiskt också går att söka. I dag är det en lucka på över ett halvår som inte går att söka ersättningar för, det är lite oklart när ansökningar kommer kunna göras och i så fall när pengar kan betalas ut. Det skapar en enorm osäkerhet som är direkt skadlig, säger Stefan Westerberg

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)