Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nordligaste elbussleveransen för BYD

BYD:s elbussleverans till Nobina i Piteå är den nordligaste hittills för busstillverkaren. Till vänster Anders Lundkvist, ordförande för kommunstyrelsen i Piteå, till höger, Brith Fält, ordförande för samhällsbyggnadsnämnden. Foto: BYD.

De tretton elbussar som från den 1 juli ska köra all stadstrafik i Piteå som vi rapporterade om på tisdagen (klicka här) är den nordligaste elbussleveransen hittills globalt för busstillverkaren BYD. De nya elbussarna kommer vara i drift nära polcirkeln. Trafiken körs av Nobina.

Bussarna är tillverkade i BYD:s produktionsanläggning i Komárom, Ungern, som vi tidigare har presenterat i ett stort reportage (klicka här). Den första av bussarna lämnades över till Nobina i Piteå på tisdagen. Nobina är en av BYD:s största kunder i Europa och har hittills beställt mer än 300 elbussar från BYD. Mer än 160 av dessa går redan i trafik i Norden. Till sommaren ska också de första 15-metersbussarna från BYD sättas i trafik i Åbo i Finland.

Idag är mer än 1800 BYD elbussar i drift eller på beställning över hela Europa. Globalt har BYD levererat mer än 65 000 elektriska bussar och specialbussar. Därmed är BYD nu etablerade i över 300 städer i mer än 50 länder.

– Vi känner oss stolta över att introducera helt elektriska och utsläppsfria bussar till Piteå, som erbjuder en modern, säker, tyst och pålitlig kollektivtrafik. Och även om den nordiska regionen klimatmässigt kan vara en utmaning är vi säkra på den beprövade BYD tekniken, säger Jens Råsten, Fleet Manager på Nobina.

– Medan det utmanande klimatet i regionen är ett test för alla elfordon är jag övertygad om att vår banbrytande batteri- och elmotorteknik kommer att leverera enastående prestanda och tillförlitlighet, säger Isbrand Ho, vd för BYD Europe.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)