I covid-19-pandemins spår upplever nu de skånska bussföretagen en tuff konkurrens från bussföretag i Danmark. Anledningen är att Danmark både haft och ännu har mer generösa stöd för bussföretagen i pandemins spår jämfört med Sverige. Konkurrensen från Danmark är tydligt kännbar för de skånska bussföretagen nu när allt fler vaccinerar sig och vill ge sig ut och resa igen. Förfrågningarna till landets bussföretag har ökat, om än från låga nivåer, konstaterar Sveriges Bussföretag.
Såväl den svenska som den danska regeringen har under pandemin infört stöd för landets företag. I Danmark valde man också att rikta ett särskilt stöd till besöksnäringen inklusive persontransporterna. Besöksnäringen är den näring som sammantaget drabbats hårdast av krisen i pandemins spår. Den första oktober upphörde i Sverige det omställningsstöd som krisdrabbade svenska företag kunde söka men i Danmark har man förlängt motsvarande stöd året ut.
– För oss skånska bussföretag, som i många avseenden verkar på en gemensam Öresundsmarknad med våra danska kollegor, innebär våra regeringars olika beslut att vi i Sverige nu hamnar i ett tufft konkurrensläge. Att restriktionerna hävdes den 29 september är positivt och välkommet, men människors beteenden ändras inte över en natt.
– Dessutom har stora delar av besöksnäringen ännu inte kommit i gång. Våra bussresenärer reser ju inte med oss bara för att de vill åka buss – de vill gå på teatrar, konserter, besöka mässor och konferenser. Innan allt det kommer igång har vi svårt att rulla för fullt igen. Samtidigt har vi tömt kassan och omsatt de tillgångar vi haft i företagen under den tid som restriktioner och reseavrådan rått, säger Mikael Nilsson, vd för Tjörnarpsbuss och regional representant för Sveriges Bussföretag avdelning Skåne.
En medlemsundersökning från Sveriges Bussföretag i våras visade att över 75 procent av bussföretagen tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020. Bland de bussföretag som huvudsakligen kör kommersiell busstrafik, som expressbussar, turistbussar och beställningstrafik, har vissa företag haft en nedgång i verksamheten på 98 procent 2020.
– För att säkra framtida kapacitet inom persontransportnäringen måste regeringen fortsätta stödja de svenska bussföretagen. Risken är att många företag som redan nyttjat alla reserver de haft inte orkar hålla ut. De svenska bussföretagen är nödvändiga för att kollektivtrafiken ska kunna rulla och människor ska kunna ta sig till arbete och skola. Bussföretagen har också en viktig roll när de ersätter inställd tågtrafik, kör idrottslag, föreningar och företag på klimatsmarta resor till besöksmål och aktiviteter – över 85% av svenska bussar kör idag på fossilfria drivmedel, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv.
Sveriges Bussföretag har föreslagit flera åtgärder som hjälpa företag när de nu ska återstarta efter krisen och möta människors växande förväntningar.
För turistbussföretagen skulle exempelvis förslaget om att fordonsskatt inte ska tas ut för avställda fordon, även om avställningen varar mindre än 15 dagar vara positivt, anser organisationen. För fordon som idag har en fordonsskatt på minst 4800 kronor per år, exempelvis bussar, lastbilar eller större hyrbilar, krävs det att avställningen varar minst 15 dagar för att återbetalning skall kunna ske. Att ställa av fordonen när de inte används minskar även försäkringskostnaderna och är en nödvändig åtgärd för företagen i dagsläget när mängden uppdrag minskar, men samtidigt så vill företagen kunna möta det fåtal uppdrag som nu börjar dyka upp, ofta med kort varsel.
Ett annat orosmoln för både de danska och svenska bussföretag är svårigheterna att få förare när hjulen nu börjar snurra igen. Under pandemin tvingades många bussföretag säga upp förare och dessa har nu hittat nya jobb.
I kombination med stora väntande pensionsavgångar i sektorn riskerar förarbristen bli akut, varnar Sveriges Bussföretag. I rapporten ”Tempen på bussbranschen” (klicka här) från Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag är ett av flera ingående förbund, beräknas den svenska bussbranschen behöva rekrytera 4 100 bussförare för åren 2021–2023.
Lämna ett svar