Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gotländskt projekt ska säkra fossilfri vätgas till Gotlandstrafiken

Senast 2030 ska det gå att resa helt fossilfritt till Gotland. Då planerar Rederi AB Gotland och Destination Gotland att sätta sitt första bränslecellsdrivna fartyg i trafik. Bild: Destination Gotland.

Som vi tidigare rapporterat (klicka här) planerar Rederi AB Gotland och Destination Gotland att sätta sitt första bränslecellsdrivna fartyg i trafik senast år 2030. Fartyget ska drivas med fossilfri vätgas. Nu är det klart att rederiet genom dotterbolaget Gotland Tech Development i ett nytt forskningsprojekt som leds av forskare från Uppsala universitet (Campus Gotland) med målet att utveckla och säkerställa hållbara lösningar för vätgas i den gotländska färjetrafiken.

Målet med projektet är att kunna presentera en fossilfri lösning för fartygsframdrift och att utveckla en tillförlitlig försörjningskedja av vätgas för Gotlandstrafiken. Destination Gotlands framtidsfartyg, Gotland Horizon, som vi nyligen presenterade kommer att användas som konkret underlag i arbetet.

Målet är ett komplett, hållbart och tillförlitligt system för fossilfri vätgas som ska vara implementerat senast år 2030. Projektet ska ta upp hela försörjningskedjan, från elproduktion till propeller.

– Att arbeta tillsammans med både forskningen och näringslivet skapar nya möjligheter för att kunna använda vätgas som fartygsbränsle. En viktig pusselbit för vårt konceptfartyg Gotland Horizon är tillgången till fossilfri vätgas på Gotland och i vårt närområde, säger Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland.

För att göra en övergång till vätgasbaserade bränslen möjlig krävs en tillförlitlig produktion och distribution av bränslet. Det gemensamma projektet ska utveckla och utvärdera systemlösningar för att använda vätgas framställd med fossilfri el via elektrolys som bränsle i ett storskaligt system för den gotländska färjetrafiken.

En viktig del i forskningsarbetet är tillverkningen av fossilfri vätgas. Vid storskalig vätgastillverkning blir syrgas en biprodukt. Projektet kommer att samordnas med OX2 och IVLs pågående projekt på Gotland för att undersöka möjligheten att också använda denna syrgas för att syresätta havsbotten i Burgsviken på Gotland.

OX2 utvecklar och säljer idag vind- och solkraftsparker. IVL Svenska Miljöinstitutet är ett svenskt fristående och icke vinstinriktat forskningsinstitut inom miljöområdet.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)