Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Digitala speglar även på MAN:s stadsbussar

2018 introducerade MAN digitala backspeglar på sina turistbussar. Nu lanseras de även på stadsbussar. Foto: MAN.

 

Digitala backspeglar istället för konventionella blir allt vanligare. När busstillverkaren MAN 2018 presenterade sin digitala spegel OptiView på IAA-mässan i Hannover var man först med digitala backspeglar på turistbussar. Nu lanseras de digitala backspeglarna även på MAN:s stads- och regionbussar. Fördelen med digitala speglar är dels att de eliminerar döda vinklar för föraren, dels att sikten blir avsevärt bättre i mörker och vid dåligt väder.

– MAN OptiView är extremt tillförlitligt och bidrar avsevärt till ökad trafiksäkerhet. Systemet är också i motsvarande grad populärt hos våra kunder”, säger Rudi Kuchta, chef för bussverksamheten vid MAN Truck & Bus.

– Nu finns systemet också tillgängligt för alla modeller av våra stadsbussar, naturligtvis inräknat den fullelektriska Lion´s City E.

MAN framhåller att de digitala speglarna presterar särskilt bra i tät stadstrafik.

– Om bussar och fotgängare eller cyklister möts i närheten av en korsning kan farliga situationer uppstå därför att bussföraren har svårt att se dem i den döda vinkeln, trots bra speglar. Det är precis här som de digitala speglarna kommer in. Det gör den döda vinkeln synlig för bussföraren och ökar därmed trafiksäkerheten. Det gäller i synnerhet vid svängar, men också bland annat vid byte av körfält, säger Heinz Kiess, marknadschef för MAN bussar.

Det fungerar så att det digitala systemet använder sig av två kameror på vardera sidan av bussen så att hela sidan visas högupplöst och i realtid på två monitorer inne i bussen. Därmed kan de täcka in ett större område än vad som är möjligt med konventionella speglar.

OptiView förbättrar också sikten i mörker, regn eller snöväder, jämfört med konventionella speglar. Det beror på att kameran automatiskt anpassar bilden till situationen. Till detta kommer förbättrad aerodynamik vilket innebär minskad bränsleförbrukning.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Med tanke på alla elproblem i nya bussar så är detta dömt till att skapa stora problem för bussförarna…..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)