Busstillverkaren Iveco Bus kommer i år att lansera sin storsäljande stads- och regionbuss Crossway även med batteridrift. Iveco planerar att redan i år börja ta emot order på den eldrivna versionen av Crossway och leveranserna kommer igång vid mitten av nästa år. Det innebär att Crossway kommer att finnas med ytterligare en drivlina. I oktober (klicka här) levererade Iveco Bus det 50 000:e exemplaret av Crossway.
Den elbuss som lanseras i år är en lågentrébuss för stads- och regiontrafik med batterier från Microvast och dess partner FTP. Båda företagen ingår i Ivecokoncernen.
Enligt batteritillverkaren, som flyttade sitt europeiska huvudkontor från Frankfurt am Main till Brandenburg i början av förra året, levereras battericellerna och modulerna från alla Microvasts produktionsanläggningar världen över. Batteripaketen sätts sedan ihop på FPT Industrial-fabriken i Turin. Batteritiden är specificerad till upp till tio år. Även Tesla har för övrigt valt att lokalisera sig till Brandenburg, utanför Berlin.
Beroende på kundens önskemål kan Crossway LE Electric fås med högenergibatterier på 400 – 460 kWh.
Innan Crossway i elversion kommer Iveco Bus att mot slutet av det här året lansera sin nya Iveco e-Daily med ett modulärt batteripaket om en – tre batterier med en kapacitet på 37 – 111 kWh.
Lämna ett svar