Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlös tillökning i Linköping

De självkörande bussarna i Linköping har blivit tre. Foto: VTI.

De två förarlösa minibussarna i Linköping har fått tillökning och blivit tre. Det är nästan två år sedan de först autonoma bussarna började rulla på campusområdet i Linköping inom ramen för projektet Ride the Future. I likhet med en av de tidigare två bussarnaär även nykomlingen tillverkad av franska EasyMile, medan likaledes franska Navya har tillverkat den tredje. Tillökningen innebär att Ride the future är ett av de största projekten i Sverige med autonoma fordon.

– Att projektet växer är mycket positivt. Vi fortsätter bygga framtidens hållbara stad och tar täten i utvecklingen av nya hållbara mobilitetslösningar, säger Muharrem Demirok (C), ordförande samhällsbyggnadsnämnden Linköpings kommun.

– Genom att investera i ett tredje fordon kan vi expandera projektet och erbjuda en större fältstudie till forskarna som vill testa och utveckla intressanta studier om framtidens mobilitet. Vi skapar helt unika förutsättningar för mobilitetsforskning, ett område som växer och blir allt viktigare för att bygga framtidens hållbara samhälle, tillägger Anna Anund, VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut.

Ride the future är det enda projektet i Sverige som har fordon från två olika tillverkare som kommunicerar med varandra i samma ekosystem. Med det här tillskottet kommer Ride the future att dessutom vara ett av de största projekt med autonoma fordon i Sverige.

– Med den nya bussen kan vi utöka driftens kontinuitet. Att fordonen har olika teknologier och ska kunna kommunicera tillsammans och med trafikledningen gör att vi kommer närmare hur sådana lösningar kan komma att se ut i framtiden. Det gör Ride the future-projektet extra intressant, säger Hugo Hardestam, projektledare på Transdev Sverige AB som är operatör för trafiken.

Syftet med forskningsprojektet Ride the future är att ta reda på hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken. Bussarna trafikerar en fyra kilometer lång sträcka på campusområdet och Vallastaden i Linköping med 13 hållplatser. Samarbetspartners i projektet är VTI, Linköpings universitet (LiU), Östgötatrafiken, Transdev, Akademiska hus, RISE, Linköpings Science Park och Linköpings kommun.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)