Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Idag kör Boreal ett mindre antal elbussar i Kristiansand i Ageer Fylke i Norge. Nu har företaget vunnit en stor trafikupphandling som innebär en kraftig ökning av elbussarna i fylket. Foto: Boreal.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Ännu en storsatsning på elbussar i Norge; Ny, elektrisk färdtjänstbuss från Tribus och Ford; Inte bara Volvo när Metroline köper elbussar till London.

Norge: Norge är det land i Norden som hittills har satsat mest på att elektrifiera kollektivtrafiken med buss. Och man fortsätter på den vägen. Trafikhuvudmannen i Agder Fylkeskommune (län), AKT, har nu efter upphandling tecknat avtal med den stora norska bussoperatören Boreal om busstrafiken i tio kommuner i östra delen av fylket. Kontraktet omfattar cirka 6,2 miljoner vagnkilometer om året med omkring 170 bussar. Cirka 90 procent av trafikvolymen ska köras med elbussar. Trafikstarten är den 1 juli 2024 och avtalet löper till och med den 30 juni 2032 med en option på två gånger ett år.

– Genom trafikavtalet i östra delen av Agder kommer vi att reducera utsläppen av koldioxid med omkring 5 000 ton om året, jämfört med konventionell busstrafik, säger Boreals koncernchef Kjettil Førsvoll.

Boreal har sedan 2018 ett mindre antal elbussar i trafik i Agder, närmare bestämt i Kristiansand. Företaget var också först i Norge med elbussar i ordinarie linjetrafik, vilket man startade med 2015.

Förutom Boreal kom fyra andra bussföretag in med anbud: Vy Buss, Tide Buss, Setesdal Bilruter och Trönderbilene.

Tribus, i Sverige representerat av Vinga Bus Partner, och Ford lanserar en ny, eldriven färdtjänstbuss. Foto: Tribus.

Nederländerna: Den holländska specialfordons-leverantören Tribus har tillsammans med Ford lanserat en ny eldriven färdtjänstbuss, E-Transit. Bussen kan köras av förare med B-körkort och har Tribus golvlösning Triflex Air för stolar och för säkring och fastsättning av rullstolar.

Bussen har en räckvidd på 250 kilometer på en laddning och finns i två versioner med plats för sju respektive sex passagerare + förare och med upp till två rullstolsplatser.

I Sverige representeras Tribus av Vinga Bus Partner.

Storbritannien: Som vi nyligen rapporterat (klicka här) har Volvo Bussar fått sin första beställning i Storbritannien på elbussen BZL. Det är bussoperatören Metroline som har beställt 48 enplansbussar i olika längder av modellen för trafik i London.

Volvo BZL kan också fås som dubnbeldäckare, men samtidigt som Metroline beställde enplansbussarna från Volvo valde operatören att lägga en order på 39 batterielektriska dubbeldäckare hos den nordirländska busstillverkaren Wrightbus. Även de bussarna ska sättas i trafik i London.

Bussarna är av modell StreetDeck Electroliner BEV och tillverkas helt i Wrightbus´ anläggningar i Ballymena, Nordirland. Modellen kan ta 95 passagerare, varav 74 sittande och har blivit en stor försäljningsframgång för Wrightbus.

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)