Nästa vecka ändras regelverket när det gäller YKB, yrkeskompetensbevis. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, varnar för att de nya reglerna kan försvåra förarbristen. Nytt är att från och med den 13 februari får en förare som har hävdvunnen rätt för både gods- och persontransporter och genomgår en fortbildning för godstransporter, ett yrkeskompetensbevis för enbart godstransporter.
Inom Transportföretagen är irritationen över regeländringen påtaglig.
– Informationen om den nya regeln för YKB från Transportstyrelsen kom oväntat. Transportföretagen är högst förvånade över att vi inte har blivit informerade om den kommande förändringen. Vår bedömning är att den här frågan ytterligare kommer försvåra kompetensförsörjningen när det gäller yrkesförare inom såväl buss som godsområdet, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning Transportföretagen.
– Förändringen är inte välkommen. Vi såg särskilt under pandemin att förare kan behöva växla mellan olika förarroller. I olika delar av landet är kombinerad trafik förekommande – i de fallen liksom i de fall där förare önskar yrkesväxla skapar Transportstyrelsens beslut svårigheter på individnivå och därmed för hela transportbranschen som redan har en utmanande situation när det gäller tillgången till yrkesförare.
”Den förare som omfattas av regeln om hävdvunnen rätt, får istället för en grundutbildning och prov, genomgå en fortbildning för att kunna få ut ett yrkeskompetensbevis. Vår nuvarande tolkning är att en förare som har hävdvunnen rätt för både gods- och persontransporter och genomgår en fortbildning för godstransporter får ett yrkeskompetensbevis för enbart godstransporter. Motsvarande gäller om föraren genomgår en fortbildning för persontransporter. Då utfärdar Transportstyrelsen ett yrkeskompetensbevis för enbart persontransporter, oavsett om föraren har hävdvunnen rätt för båda transportslagen”, skriver Transportstyrelsen och fortsätter:
”En förare som inte omfattas av hävdvunnen rätt ska genomgå en grundutbildning och avlägga prov vid Trafikverket. Om yrkesföraren vid ett senare tillfälle vill skaffa sig ett yrkeskompetensbevis som omfattar det andra transportslaget, ska yrkesföraren genomgå en kompletterande grundutbildning på 70 eller 35 timmar och avlägga prov vid Trafikverket. Föraren får även gå en hel grundutbildning, om den så önskar.”
Lämna ett svar