
Visionsbild på projekets autonoma fullstora elbussar. Projektet, där Vy Buss är en av parterna, syftar till reguljär trafik med självkörande elbussar mellan Arlandastad och Arlanda flygplats. Bild: Vy Buss.
Ett världsunikt projekt med fullstora, självkörande elbussar har nu inletts i Arlandastad, norr om Stockholm och nära Arlanda flygplats. Målet är kommersiell trafik mellan Arlandastad och Stockholm Arlanda Airport, en av många sträckor inom Arlandaområdet som har efterfrågan på ökad tillgänglighet. Bland de företag som är engagerade i projektet är bussoperatören Vy som bland annat driver flygbusstrafiken från Stockholm till Arlanda. De självkörande elbussarna spar dessutom energi jämfört med vanlig trafik med elbussar.
Projektet inleds den här månaden med en sex månaders förstudie innan en pilotbuss testas på sträckor med en hastighet på mellan 50–70 km/h. Målet är autonoma bussar i kommersiell trafik.
Norska Applied Autonomy har tagit fram en tekniklösning som gör det möjligt att kontrollera autonoma fordon och amerikanska Adastec har etablerat en tekniken med automatiserad plattform för olika transportslag. Vy kommer att svara för driften av de autonoma bussarna i projektet.

Projektgruppen med representanter från Arlandastad Group, RISE, Vy, Adastec och Applied Autonomy. Foto: Sofie Löfström.
Efter sex månader då projektgruppen fokuserar på säkerhetsaspekter, behov av stödjande infrastruktur och lagstiftning testas en pilotbuss från turkiska busstillverkaren Karsan. Sedan övergår man till kommersiell trafik. Projektet finansieras av Vinnova och leds av RISE, Research Institutes of Sweden, ett oberoende statligt forskningsinstitut.
– Något liknande projekt med fullstora självkörande bussar har inte gjorts hittills i Sverige, så det är både extremt spännande och väldigt utmanande för oss på Vy Buss. Vi arbetar nu förberedande för att säkerställa alla förutsättningar för att sedan gå in i ett teststadie, säger Zakaria Abna-Aissa, affärsområdesdirektör Vy Buss kommersiella trafik.
– Vi har idag tre linjer till och från Arlanda flygplats med vårt varumärke Vy flygbussarna. Förhoppningsvis blir detta ytterligare ett upptagningsområde som vi kan koppla ihop med flygplatsen genom att använda oss av självkörande fordon,
fortsätter Zakaria Abna-Aissa.
– I ett första steg säkerställer vi att alla förutsättningar finns på plats innan vi går vidare till teststadiet. Projektet kan bli en av världens första pilotstudier med autonoma bussar av den här typen. Ambitionen är att ta fram en hållbar mobilitets lösning som är fördelaktig inte bara för företag och individer i området, utan också samhället i stort. Projektet sätter också Sverige på kartan som ett land i framkant i satsningen på autonoma fordon, säger Anna Stenströmer, hållbarhetsansvarig Arlandastad Group.
– I förstudien kommer vi att fokusera på genomförbarheten av autonoma bussar utifrån ett systemperspektiv där vi kommer se till bland annat infrastruktur, resebeteenden och teknologi. Området för projektet har stort potential och det finns ett verkligt resbehov där. Genom att införa autonoma mobilitetstjänster kan man förbättra tillgänglighet, hållbarhet och skapa ekonomiska fördelar för verksamheter, organisationer och hela regionen, förklarar Mahdere DW Amanuel, senior forskare och projektledare på RISE.
De fullstora autonoma bussarna blir först ut i Sverige men finns på teststadie i andra länder, bland andra i Norge som vi tidigare skrivit om i ett utförligt reportage (klicka här). Samma bussmodell som är tänkt för projektet i Arlandastad används av Vy i Stavanger, likaså i ett projekt vid Michigan State University i USA.
Projektets koppling till en flygplats blir världsunikt och tekniken för att skapa bussarna finns redan tillgänglig genom teknikleverantörerna Applied Autonomy och Adastec. Projektet är ett första steg mot en fullskalig introduktion av autonoma bussar i Sverige.

I Stavanger i Norge kör sedan i maj förra året en självkörande, stor buss i reguljär trafik. Det är en 8,3 meter lång elbuss från den turkiska busstillverkaren Karsan. Bussen kan ta ett 50-tal passagerare, varav 21 sittande. Läs vårt reportage genom att klicka här. Foto: Adastec.
De fullstora autonoma bussarna i Explore Arlandastad och Arlandaområdet kan köra i samma hastighet som övrig trafik längs linjen och kommer kunna vara i trafik dygnet runt.
– Förutom en ökad tillgänglighet till och från området möjliggör vi för fler att transportera sig på ett hållbart sätt. Studier har visat att autonoma bussar bidrar till ytterligare cirka tio procent i energibesparing jämfört med dagens elektrifierade bussar, säger Anna Stenströmer.
Redan den 15 maj inleds reguljär trafik med fullstora, självkörande bussar på en 20 kilometer lång linje i Skottland. Linjen ska trafikera en 20 kilometer lång sträcka i östra Skottland, från Ferrytoll Park&Ride, över den väldiga Forth Road Bridge till Edinburgh Park Transport Interchange. De fem bussarna på linjen kommer från busstillverkaren ADL, Alexander Dennis. Trafiken körs av Stagecoach i blandad trafik och i en hastighet av upp till 75 kilometer i timmen
Arlandastad Group äger 290 hektar i anslutning till Arlanda flygplats och har där etablerat Sveriges största flygplatsstad. Där finns bland annat Scandinavian XPO med tre större evenemangs- och mässhallar, lounge, hotell, konferenslokaler, restauranger, barer, caféer och träningscenter. I Arlandastad finns även Drivelab Stockholm och en stor företagspark är planerad. Bolaget äger även ett cirka 500 hektar stort markområde i Skavsta.
Lämna ett svar