Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Daimler Truck: En miljon bromsassistenter

Daimler Truck: En miljon aktiva bromsassistenter (ABA) levererade. Foto: Daimler Truck.

År 2006 introducerade nuvarande Daimler Truck ”nödbromsen”, den aktiva bromsassistenten, Active Break Assist (ABA), först för lastbilar men något år senare även för turistbussar. Våren 2019 blev ABA standard på alla turistbussar från Mercedes-Benz och Setra. Nu är den femte generationen (ABA5) ute på marknaden och en miljon bussar och lastbilar från Daimler Truck är nu utrustade med säkerhetslösningen.

ABA 5 lanserades på Daimlers bussar i samband med att Setras nya generation turistbussar presenterades på IAA-mässan i Hannover i höstas. Tekniken använder en kombination av radar- och kamerasystem. ABA 5 upptäcker och reagerar på en rad olika hinder som utgör en olycksrisk: Framförvarande fordon stillasående hinder eller en fotgängare som korsar vägen, går mot fordonet eller promenerar i körbanan framför fordonet, även fotgängare som stannar plötsligt.

Systemet varnar föraren både visuellt och med ljud. Om inte föraren reagerar börjar fordonet bromsa automatiskt. Men om det ändå finns en akut kollisionsrisk med en rörlig fotgängare bromsas fordonet in kraftigt vid en hastighet på upp till 50 km/tim. När fordonet står stilla slås parkeringsbromsen på automatiskt.

ABA finns nu för alla varumärken inom Daimler Truck: Mercedes-Benz, Freightliner, FUSO, Setra, Thomas Built Buses, Western Star, Bharat Benz och RIZON.

För att minska riskerna för olyckor med bland annat cyklister och fotgängare som föraren inte ser eftersom de befinner sig i den döda vinkeln på bussens högra sida införde Daimler Truck för några år sedan också ett annat förarstöd, Sideguard Assist. Två radarsensorer är monterade på bussens högra sida, omedelbart bakom höger framhjul.

Sensorerna övervakar ett område upp till 3,75 meter från bussens sida och varnar med ljussignaler och vibrationer bussföraren om det finns kollisionsrisk med någon i den döda vinkeln. Tekniken finns också för lastbilar.

Daimler Truck har som mål att minst 75 procent av alla fordon som företaget levererar 2025 och minst 80 procent av leveranserna 2030 ska ha säkerhetssystem som överträffar lagkraven.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)