Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Ett av de tidigaste BRT-systemen i Storbritannien, Fastrack i Kent, ska elektrifieras av Go-Ahead Group. Troligen blir det Irizars ie Tram som ska trafikera systemet. Bild: Go-Ahead.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men den här gången också med en utblick till Kina. Läs om: Elektrisk BRT söder om London; Nya kinesiska elbussar för Europa; El och bränsleceller till Düsseldorf.

Trafiken på Fastrack inleddes i mars 2006. Foto: Ulo Maasing.

Storbritannien: Ett av de tidigaste BRT-systemen i Storbritannien, Fastrack i Kent, blir elektriskt. Transportjätten Go-Ahead har i dagarna vunnit upphandlingen av trafiken på Fastrack på ett femtonårigt kontrakt.

I samband med att Go-Ahead i november nästa år tar över trafiken på systemet från Arriva elektrifieras också trafiken där. Dagens bussar ersätts då av elbussar och Go-Ahead kommer sannolikt att sätta in 28 BRT-designade elbussar från Irizar (ieTram) på Fastrack. Laddning sker via pantograf som sänks ner mot bussen vid laddstationerna och bussarna kommer att ha en exklusiv inredning med bland annat läderklädda stolar och bagagehyllor.

Go-Ahead har redan Irizars ieTram i trafik i London.

Fastrack började byggas i september 2004 och trafiken inleddes i mars 2006. Efterhand har systemet byggts ut och omfattar nu tre linjer. Trafiken körs på särskilda bussvägar och på vissa sträckor i reserverade körfält. Hållplatserna håller en hög standard.

Kinesiska Yutong fortsätter att satsa på Europa. I höst visar man upp sin femton meter långa batterielektriska turistbuss. Redan om någon vecka kommer de första batterielektriska dubbeldäckarna från Kina till Storbritannien. Foto: Yutong.

Kina: Världens största busstillverkare, kinesiska Yutong, fortsätter sin offensiv på den europeiska marknaden. Företaget har haft betydande framgångar i länder som Norge, Danmark och Storbritannien, men hittills misslyckats att bryta sig in på den svenska marknaden.

På jättemässan Busworld i Bryssel i oktober kommer Yutong att för första gången för en europeisk publik visa sin nya, batterielektriska turistbuss T15E. Det är en 15 meter lång, treaxlig buss som enligt tillverkaren får en batterikapacitet på upp till 600 kW och en räckvidd på en laddning på 500 kilometer. Kapaciteten blir upp till 60 passagerare och bagageutrymmet uppges av Yutong vara nästan nio kvadratmeter.

Men redan om någon vecka levereras den första batterielektriska dubbeldäckare som Yutong har tagit fram för den brittiska marknaden, U11DD. Den första bussen är en demovagn och eftersom den är avsedd för Storbritannien är den endast drygt tio meter lång. Kapaciteten är 68 sittplatser, varav 43 på det övre planet och 25 på det nedre, inräknat fyra klaffstolar.

Tyskland: VDL fortsätter att ha framgångar på kontinenten med den nya generationen av elbussen Citea som också visades på Persontrafikmässan i Stockholm i höstas. Senast har trafikföretaget Düsseldorf Rheinbahn beställt 15 ledbussar och fem tolvmetersbussar för leverans i mitten av nästa år. Enligt Rheinbahn ska ledbussarna ha 48 sittplatser och en räckvidd på minst 245 kilometer och tolvmetersbusssarna en räckvidd på minst 252 kilometer och 34 sittplatser.

Rheinbahn tar just nu emot en leverans om tio bränslecellsbussar och ska upphandla ytterligare tio.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)