Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökat elöverskott och mer fossilt de närmaste åren

 

De närmaste åren kommer Sverige att ha ett växande överskott på el. Foto: Ulo Maasing.

Elöverskottet ökar i Sverige de närmaste åren. Även användningen av fossila bränslen kommer att öka som en följd av en sänkt reduktionsplikt. Det bedömer Energimyndigheten i sin korttidsprognos för energianvändningen i Sverige fram till 2026. Utvecklingen har en direkt betydelse för kollektivtrafikbranschen.

Enligt prognosen kommer den nedåtgående trend för elanvändningen som Sverige har haft under 2000-talet att brytas nästa år. Men samtidigt ökar energiproduktionen mer än elanvändningen. Sverige kommer därmed att ha en växande elexport fram till 2026.

– Nyetableringarna inom industrisektorn, liksom att få dem i full drift, tar längre tid än som hittills aviserats. Det dämpar givetvis takten i elbehoven. Användningen av fossila bränslen, och därmed fossila utsläpp, kommer att öka från och med 2024 som en följd av de aviserade förändringarna i reduktionsplikten, säger Robert Andrén, generaldirektör på Energimyndigheten.

En orsak till att elanvändningen ökar fram till prognosperiodens slut är industri- och transportsektorernas ökande behov av el. Först efter 2026 kommer industrins elektrifiering att slå igenom ordentligt när det gäller elanvändningen.

Inom transportsektorn ökar elanvändningen under prognosperioden från 1,4 TWh 2021 till 4,4 TWh 2026. Ökningen är dock lägre än vad tidigare prognoser visat. Orsakerna till det är flera, bland annat att bonus malus-systemet för bilar med låga utsläpp inte längre finns kvar.

Samtidigt byggs den svenska elproduktionen ut kraftigt till 2026, bland annat genom att vindkraften nästan fördubblas.

Användningen av fossila bränslen ökar från 2024 och framåt enligt prognosen. Det är en effekt av regeringens avisering att sänka reduktionsplikten till sex procent från årsskiftet. Den sänkta reduktionsplikten påverkar mest fossil diesel, med en ökning på 68 procent.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)