Det är nästan svårt att tänka sig att det nu är 20 år sedan en verklig turisbussklassiker debuterade – Neoplan Tourliner. Nu är bussen inne på sin andra generation och omkring 3 850 Tourliner har vid det här laget rullat ut från fabriken i Ankara där numera alla Neoplanbussar byggs. Mest poppis har Tourliner blivit i tvåaxlig tolvmetersversion. Mer än två tredjedelar av alla Tourliner som levererats är tvåaxliga. På Busworld i Bryssel i oktober finns Tourliner med i MAN:s monter. Tillverkaren utlovar en buss med betydande tekniska nyheter.
Det var i juli 2003 som Tourliner först presenterades i Neoplans tidigare huvudfabrik i Möhringen under mottot ”Tourliner Summertime”. Men redan 2002 hade en första designstudie av bussen visats upp på IAA-mässan i Hannover. Då under namnet X-liner där bussen väckte stor uppmärksamhet.

En av de första bilderna på den tvåaxliga Neoplan Tourliner inför IAA-mässan i Hannover 2004 då Tourliner för första gången visades för en bredare publik. Foto: MAN.
2001 hade MAN köpt Neoplan, det vill säga Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG.
Året efter gick MAN:s egen turistbuss Lion´s Coach igenom en rejäl förnyelse och blev också den tekniska grunden för Neoplans nya turistbussar med designern Michael Streicher som svarade för den yttre deisgnen även för modeller som Starliner och Cityliner.
Med Streicher vid rodret ändrades också designen av Neoplanbussarna i grunden. Mest utpräglad är den markant framåtlutande B-stolpen
Interiören präglades av många rundade former och ljusblå färgsättning och hade i motsats till MAN:s turistbussar också podestrar för att få upp sittplatserna ovanför golvet.
Omkring 2 500 Tourliner av den första generationen fann köpare, över 70 procent av dessa var tvåaxliga tolvmetersbussar.
2016 kom den andra generationen med vassare design, förbättrad aerodynamik och extremt lågt luftmotstånd. En särskild finess är att den B-stolpe när genombruten på ett fiffigt sätt så att passagerare i den främsta raden har en bra utsikt.
Nu finns Tourliner i fyra versioner: Den minsta är 12,1 meter och plats för högst 53 passagerare. Mellanversionen, Tourliner C, är 13,4 meter och rymmer upp till 57 passagerare. På Busworld 2017 introducerades den tvåaxliga Tourliner C på 13,1 meter och med maximalt 59 sittplatser. Den treaxlade Tourliner L är 13,9 meter och har en kapacitet på upp till 63 passagerare.
Totalt har Tourliner nu tillverkats i cirka 3 850 exemplar. Till 20-årsjubileet lanseras också en särskild ”Diamond Edition” av bussen. På mässan Busworld i Bryssel i oktober kommer Tourliner att presenteras med en rad tekniska nyheter uppger MAN.
Lämna ett svar