Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nordisk bussbransch efterlyser enhetliga EU-regler om cabotage

De nordiska bussbranschorganisationerna begär att EU ska införa enhetliga och tydliga regler för cabotage med turistbussar. Arkivbild: Ulo Maasing.

EU bör införa gemensamma regler för cabotage när det gäller turistbussar. Det skriver bussbranschens organisationer i Sverige, Norge, Danmark och Island i ett gemensamt brev till EU:s transportkommissionär Adina Valean. I brevet skriver organisationerna att dagens cabotageregler är oklara och att det har lett till att företag från andra EU-länder med lägre löner obehindrat kör cabotage i Norden.

Branschorganisationerna pekar på att cabotage i EU:s regelverk definieras som tillfälliga persontransporter i ett land som körs av ett företag från ett annat land.

– Men utan en klar och tydlig definition av vad som avses med ”tillfälliga” öppnar reglerna strängt taget för full frihet för den som kör cabotage, heter det i brevet till EU:s transportkommissionär.

– Att se till att reglerna följs är en svår utmaning för myndigheterna och undergräver därmed också EU-direktivet om utstationering av förare. Det innebär också att nationella trafikföretag kan konkurreras ut med hjälp av social dumpning och olagligt agerande.

– Dessutom saknas det ett kontrolldokument, motsvarande vad som finns när det gäller godstransporter, skriver Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag, Jon Stordrange från norska NHO Transport, Michael Nielsen från Dansk PersonTransport och Gunnar Valur Sveinsson, från den isländska resebranschorganisationen SAF.

De konstaterar att reglerna för godstransporter tillåter cabotagekörning under sju dagar på en 30-dagarsperiod.

När det gäller cabotage med buss har Danmark infört sjudagarsregeln också för turistbussar, medan Island har satt en motsvarande gräns på tio dagar. Men det har inte EU-kommissionen sett med blida ögon. Kommissionen har reagerat på de danska reglerna och EES´ kontrollmyndighet ESA har reagerat på de isländska reglerna.

I brevet till EU:s transportkommissionär begär företrädarna för den nordiska bussbranschen en gemensam begränsning av cabotagemöjligheterna i samtliga EU- och EES-länder.

– Om man inte gör det kommer vi efterhand att få ett lapptäcke av regler i de olika länderna. Det blir svårt för turistbussföretagen att förhålla sig till varierande begränsningar från land till land, säger Jon H Stordrange, vd för NHO Transport.

Enligt NHO Transport visar kontroller som gjordes i Norge 2020 att 60 procent av de utländska turistbussföretagen inte betalade löner enligt kollektivavtal och att de struntade i att momsregistrera sig med ett enda undantag.

– Vi fruktar också att utländska aktörer kommer att intensifiera sin cabotageverksamhet när förhållandena i Ukraina normaliseras och de asiatiska turisterna återvänder hit, säger Jon H Stordrange.

Klicka här för att läsa brevet till EU:s transportkommissionär.

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)