Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Avgörande stundar om kör- och vilotider i turist- och beställningstrafik

Frågan om nya kör- och vilotidsregler i turist- och beställningstrafik är på väg mot ett avgörande. Foto: IRU.

Torsdagen kan bli avgörande när det gäller kör- och vilotidsregler för bussförare som kör turist- och beställningstrafik. Då ska EU-parlamentets utskott för transporter och turism (TRAN) rösta om reglerna. Den internationella vägtrafikunionen, IRU, uppmanar nu parlamentarikerna att rösta för ett flexiblare regelverk som är mer anpassat till verkligheten inom turist- och beställningstrafiken.

– Att bussförare, som idag, som transporterar 50 eller fler turister ska behöva följa regler avsedda för lastbilschaufförer som transporterar gods är både orationellt och farligt. Det utsätter bussförare för onödig stress och undergräver trafiksäkerheten, säger Raluca Marian, chef för IRU:s arbete i EU.

– Bussförare måste få välja sina raster beroende på uppdraget och passagerarnas behov samt prioritera säkerheten framför allt annat.

Det var i våras som EU-kommissionen föreslog ändrade kör- och vilotidsregler för turist- och beställningstrafik, det som formellt kallas tillfällig busstrafik. Ändringarna gällde tre delar: raster, daglig vila och veckovila (klicka här för att läsa mer om förslaget).

Förslaget innebar i korthet att den totala tid för raster som föraren har rätt till inte ändras, men däremot ska rasterna kunna delas upp på annat sätt än idag. När det gäller kravet på minst elva sammanhängande vila under 24 timmar sker ingen förändring. Däremot kan dygnsvilan skjutas upp en eller två timmar under vissa villkor, men bara en gång under en resa om åtta dagar eller mer. När det gäller veckovilan ska reglerna för resor som endast görs i ett land anpassas till de regler som gäller för internationell trafik.

Sedan kommissionen presenterade sitt förslag i maj har det finslipats och detaljförhandlats av transportkommitténs föredragande (på EU-språk kallad rapportör) när det gäller kör- och vilotidsreglerna för bussförare i turist och beställningstrafik, finländaren Henna Virkkunen.

Nu uppmanar IRU EU-parlamentarikerna att ställa sig bakom ändringarna som nyligen också fick stöd från tunga organisationer inom europeisk turistnäring (klicka här).

– Vi uppmanar parlamentsledamöterna att stödja förslagen till ändrade regler. Det öppnar för att de nya reglerna kan gälla för turistbussförare, kunder och bussföretag redan under 2024. Det är på tiden att bussförarna får regler som passar deras arbete, säger Raluca Marian.

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

3 kommentarer »

  1. Hur kan det bli säkrare när vi får kortare raster och längre körtider

  2. Nja det är inte så att grundreglerna förändras,men det ger oss möjlighet att förlägga rasterna annorlunda.
    Vi har fortfarande ansvaret att utföra säker transport,är vi trötta är det våra skyldighet att frånsäga oss uppdraget.
    Åkaren lägger körningen men föraren har ändå rätten att säga ifrån.
    Att vi inte gör det är ett känt faktum och det vet arbetsgivaren,minsta motståndets lag.
    Jag tror det kan bli bra, men som alltid dialog med arbetsgivare och kund.
    Tack

  3. vissa saker är väl okej med förslaget som att man kan ta 30 min före och 15 min sen ..tänkte om man kör natten med ett sovande gäng så är det skönare att bara sitta ute i skogen 15 min sen köra vidare komma hem snabbare ..sen nja till 12 dagars regeln …men busschafför vad är fridtid det är ju skoj att köra buss

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)