
EU:s ministerråd öppnar för flexiblare kör- och vilotidsregler i turist- och beställningstrafik. Foto: Ulo Maasing.
Ett införande av nya, flexiblare kör- och vilotidsregler för bussförare i turist- och beställningstrafik har nu tagit ett stort steg framåt. EU:s ministerråd sa på måndagen ja till ändrade regler, bland annat när det gäller raster och den så kallade tolvdagarsregeln. Men transportministrarna sa nej till att slopa den kritiserade 50-kilometersregeln.
Det innebär i korthet att transportministrarna i EU-länderna i huvudsak går på samma linje som EU-parlamentets transportutskott (klicka här).
I korthet innebär ändringarna i kör- och vilotidsreglerna att turistbussförare kan dela upp sin obligatoriska 45-minutersrast i raster om vardera minst femton minuter. Den totala tid för raster som föraren har rätt till ändras inte.
Turistbussförare kan också skjuta upp sin dygnsvila en timme en gång under en resa som pågår minst sex dagar eller två gånger under en resa på åtminstone 8 dagar. Förutsättningen är att förarens totala körtid inte överstiger sju timmar under de dagar som dygnsvilan skjuts upp.
Den så kallade tolvdagarsregeln som tidigare endast gällde i internationell trafik utvidgas att gälla även turist- och beställningstrafik inrikes i ett land. Tolvdagarsregeln innebär att en förare har möjlighet att vänta med att ta sin veckovila i upp till tolv dagar efter slutet på den föregående veckovilan.
Bland nyheterna finns också specifikationerna för färdskrivare ska ändras så att typen av passagerartransport kan avläsas från färdskrivaren. Det gör att kravet på att ha med sig dokumentation över tidigare resor upphör när informationen kan fås ur färdskrivaren.
Transportministrarna sa däremot nej till att slopa den så kallade 50-kilometersregeln i linjetrafik. Regeln har fått mycket kritik från bussföretag och arbetsgivare inom kollektivtrafiken. Regeln innebär att den som har gått igenom en gymnasieutbildning till bussförare fram till dess att de fyller 21 år endast får köra linjetrafik på sträckor som inte överstiger 50 kilometer. En konsekvens är att en ung utbildad bussförare kan köra en stadsbuss en hel dag, men inte en länsbuss som kör längre än 50 kilometer.
Än är dock de nya reglerna inte huggna i sten. Även EU-parlamentet måste godkänna dem.
Lämna ett svar