Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Orealistiska EU-krav om utsläpp från bussar

Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Tidsplanen är för snäv och kraven är orealistiska. Det säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund om att EU:s ministerråd och EU-parlamentet har enats om att ansluta sig till EU-kommissionens förslag till nya utsläppsregler för bussar och lastbilar som vi tidigare rapporterat om (klicka här). Överenskommelsen innebär bland annat att utsläppen av koldioxid för turist- och långfärdsbussar år 2030 ska ner till 45 procent jämfört med 2005 års nivå.

– Den här överenskommelsen strider mot våra rekommendationer om att gemensamt stämma av med branschen och anpassa utsläppen i realistisk takt, säger Anna Grönlund och fortsätter:

– I dagsläget finns inte dessa fordon. Frågan är om tillverkarna har teknisk kompetens att kunna ta fram sådana fordon till dess. Tidsplanen är alltför snäv. För att säkra en grön omställning och erbjuda en kapacitetsstark kollektivtrafik behöver man diskutera vad som är möjligt och därefter göra en anpassad, realistisk plan. Idag är det i princip bara stadsbussar som klarar de utsläppsnivåer som nu föreslås om vi samtidigt ska välja fordon som motsvarar krav kring bland annat social hållbarhet.

Innan de nya kraven blir lag måste EU-parlamentet och ministerrådet formellt rösta ja till det.

Till Oberkörper, vd, Daimler Truck. Foto: Ulo Maasing.

De nya utsläppskraven för turist- och långfärdsbussar har sedan tidigare mötts av stark kritik från de europeiska busstillverkarna. På Busworld i Bryssel i oktober riktade således Daimler Trucks vd Till Oberwörder mot 45-procentmålet för turist- och långfärdsbussar (klicka här).

– Målet är inte realistiskt. Det behövs ett långsiktigt stöd till elinfrastruktur, både för att klara målet för stadsbussar och för en elektrifiering av långfärdsbussarna.

Till Oberwörder framhöll också att turistbussföretagen under de närmaste åren måste fortsätta att kämpa för att återhämta sig från effekterna av pandemin.

– Det gör att deras ekonomiska möjligheter är begränsade.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)