Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Alla vill samma sak – men sedan brister det

Karin Nilsson Malmén, Keolis: Vi blev glatt överraskade. Foto: Ulo Maasing.

Låt bussarna leva längre och avvik inte från standard. Det ger kollektivtrafiken bättre ekonomi minskar miljöpåverkan. Nästan alla i kollektivtrafik-branschen vill att branschen ska vara cirkulär, att så mycket som möjligt återvinns eller återanvänds. Men sedan dyker bristerna upp, i alla fall i bussbranschen. Max- och medelålderskrav i upphandlingar av busstrafik är ett exempel. Ett annat är regionala särkrav på bussarna som avviker från branschens gemensamma standard i Bus Nordic. Elektrifieringen av busstrafiken sätter ett extra strålkastarljus på frågan om cirkularitet. Det konstaterar kollektivtrafikföretaget Keolis i en ny rapport som lanserades i samband med ett seminarium i Almedalen.

Keolis har genomfört sex rundabordssamtal i regioner runt om i landet där man diskuterade cirkularitet, främst för bussar i kollektivtrafiken. Deltog gjorde riksdagsledamöter, regionala politiker, fackliga organisationer, forskare, företrädare för Svensk Kollektivtrafik samt ledarskribenter på tidningar.

– Vi blev glatt överraskade. Alla sa att de självklart vill ha en ökad cirkularitet, att så mycket som möjligt återanvänds. Det konstaterade Keolis´ direktör för kommunikation och resandeutveckling, Karin Nilsson Malmén, när hon i Almedalen presenterade rapporten från rundabordssamtalen.

Nybusskänsla
Men trots den positiva inställningen från regionen finns mycket att att göra konstaterar Keolis i rapporten. Det gäller bland annat de krav på högsta tillåtna ålder och medelålder som ofta ställs i upphandlingar.

Helene Lidestam, professor, Linköpings universitet: Bus Nordic är bra, men sedan… Foto: Ulo Maasing.

– Det är viktigt att hamna rätt i upphandlingsfasen. Cirkularitet har ofta handlat mycket om det som kommer ut ur avgasröret, sa Helene Lidestam, professor vid Linköpings universitet.

– Ekonomiskt, men också med tanke på cirkulariteten, finns det mycket att vinna på att låta bussarna leva längre, sa Helene Lidestam och lyfte fram Skånetrafiken som ett gott exempel.

– Där har man gått ifrån ålderskraven i upphandlingarna och talar istället om nybusskänsla. Det är ett bra begrepp.

Carina Zachau(M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne. Foto: Ulo Maasing.

Carina Zachau(M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, konstaterade att Skånetrafiken har legat i framkant när det gäller att slopa de strikta ålderskraven.

– Bussarna lever längre än förr och elbussarna har drivit på utvecklingen. Skånes första elbussar kom runt 2018 och 2019. Bakom begreppet nybusskänsla ligger att vi frågade oss vad resenären egentligen vill ha. Svaret är att man vill resa med en buss som är hel och ren, förklarade hon.

– Visst. En buss som har rullat i åtta år kanske är lite sunkig. Då kan det vara lämplig att rusta upp den så att den får många år kvar. På Öresundstågen har vi gjort så. Det går att göra samma sak med bussar.

Funktionskrav
Keolis konstaterar också i sin rapport från rundabordssamtalen att de max- och medelålderskrav som ställs i många upphandlingar och avtal inte är relevanta för en elektrifierad bussflotta.

I praktiken handlar det nämligen om att ställa miljökrav. Ålderskraven har sin grund i att man vill minska bussarnas utsläpp – men hos elbussar kommer det inte några utsläpp från avgasröret. Det finns inte ens något avgasrör. Istället bör upphandlarna ställa funktionskrav.

John Hultén, K2: Kollektivtrafiken är i sig cirkulär. Foto: Ulo Maasing.

– Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att kollektivtrafiken är cirkulär i ett större perspektiv, en del av den cirkulära ekonomin. Men cirkularitet kan också vara något negativt. Viss återvinning kan exempelvis kräva en stor energianvändning, påpekade John Hultén, föreståndare för Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2.

Särkrav
Kollektivtrafikbranschen i de nordiska länderna har gemensamt tagit fram en rekommendation för standardkrav på bussar i kollektivtrafik, Bus Nordic.

Grundtanken i Bus Nordic är att bussar som används i kollektivtrafik ska följa en gemensam standard. Det gör det exempelvis möjligt för trafikföretag att flytta bussar mellan olika avtalsområden vilket påverkar hur länge bussarna kan användas. En standard bidrar också till pressade priser på bussarna medan varje avvikelse gör dem dyrare.

– Bus Nordic är väldigt bra och vid upphandlingar av trafik refererar alla till Bus Nordic. Men sedan kommer tillägg som motverkar fördelarna med standarden, sa Helene Lidestam.

– Kanske vi i framtiden kan se till att alla följer Bus Nordic men har frihet att välja färg på bussen, raljerade Karin Nilsson Malmén.

Bijan Zainali, ordförande för Västtrafik och Svensk Kollektivtrafik, medgav att det var lite si och så när det gäller efterlevnad av standarden.

– Vi är inte bäst i klassen. Varför hamnar vi i tekniska detaljer i upphandlingarna, frågade han.

Och Carina Zachau medgav att Skånetrafiken har långt kvar när det gäller standardisering.

– Vi är bland de sämsta i landet när det gäller Bus Nordic och har många egna ideer om allt från klistermärken och uppåt. Att i upphandlingar ställa funktionskrav är en bra väg framåt. Dessutom måste städer och kommuner bindas upp så att busstrafikens framkomlighet säkras, sa hon.

Klicka här för att ladda ner Keolis´ rapport.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)