Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny generation säkerhetssytem på Mercedes och Setra

Daimler Truck lanserar nu den sjätte generationen av sin Safety Coach. Foto: Daimler Truck.

Om en dryg vecka, den 7 juli, skärps säkerhetskraven för alla nyregistrerade bussar. Då träder EU:s nya säkerhetsregler, GSR (General Safety Regulation) i kraft. De nya reglerna kräver att alla bussar som registreras efter detta datum måste vara utrustade med en rad olika system för förarstöd. Syftet är naturligtvis att ytterligare höja trafiksäkerheten. I samband med de nya reglerna lanserar Mercedes-Benz den sjätte generationen av sin Safety Coach.

Inför de skärpta säkerhetsreglerna har busstillverkarna lanserat en hel rad nya säkerhetssystem. Ett exempel är Volvo Bussar som nu erbjuder ett helt paket nya och uppdaterade aktiva säkerhetslösningar på sina bussar.

Men det finns också exempel på att någon modell får någon modell tas ur produktion eftersom den inte går att anpassa till de nya kraven. Det gäller exempelvis VDL:s turistbuss Futura där företaget har bedömt att det är bättre att sluta att tillverka den nuvarande modellen och ersätta den med en helt ny plattform som kommer nästa år.

Daimler Buses har sedan tidigare sin Safety Coach, en turistbuss utrustad med ett komplett paket förarstöd för att öka säkerheten, både för bussens resenärer och för omgivningen.

Inför införandet av de nya GSR-reglerna presenterar Daimler nu den sjätte generationen av sin Safety Coach. För en bredare publik kommer bussen att premiärvisas på IAA-mässan i Hannover i höst. Enligt tillverkaren går många av säkerhetssystemen i Mercedes-Benz och Setrabussar längre än kraven.

Ett exempel som företaget lyfter fram är den nya generationen av aktiv bromsassistent, ABA 6. Systemet reagerar på fotgängare och cyklister i en hastighet upp till 60 km/tim. För den senaste generationen, ABA 5, var hastigheten 50 km/tim.

ABA 6 täcker in flera körfält och reagerar på fotgängare och cyklister som korsar körbanan, närmar sig fordonet eller går i fordonets körfält. Då nödbromsas bussen. Ett fordon som står stilla framför bussen kan också utlösa en nödbromsning till stillastående. ABA 6 är ett exempel på system som går längre än kraven i de nya reglerna men väl i framtida regelverk

Bland nyheterna finns också ett system som läser av vägmärken och varnar föraren om denne kör fortare än tillåtet. Systemet klarar att läsa vägmärken i hela Europa.

Sidokillosionsskyddet, Sideguard Assist 2, har fått utökade funktioner på förarsidan. Systemet är kombination av kort- och långdistansradar samt en kamera ger föraren bra koll på vänstersidan och fronten. Tidigare täckte kollisionsskyddet endast högersidan. En rad andra aktiva säkerhetssystem finns sedan tidigare.

Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach är också utrustad med digitala backspeglar som täcker ett större synfält än vanliga speglar, ger bättre sikt i mörker, färre skador och minskad bränsleförbrukning.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)