Tillåt bussar som är upp till 25,5 meter långa. Och gör det snabbt. Kravet kommer från sex tunga aktörer inom svensk busstrafik som gemensamt planerar att skriva till regeringen för att göra det möjligt med längre dubbelledade bussar än vad som nu är tillåtet. Idag tillåts högst 24 meter långa bussar. Det är enligt dem konkurrenshämmande och gör det i praktiken omöjligt att upphandla trafik med dubbelledbussar om man inte varje gång begär dispens från 24-metersgränsen.
Bakom kravet står de tre storstadsregionerna, branschorganisationerna Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik samt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Det är Transportstyrelsen som har uppmanat aktörerna att skriva till regeringen. Anledningen är att Transportstyrelsen inte anser sig ha tid att tackla frågan.
Syftet med att tillåta 25,5 meter långa bussar är att öka kollektivtrafikens kapacitet i tunga stråk i de större städerna, utan att man behöver sätta in fler bussar.
Idag finns dubbelledbussar i trafik i Malmö. De bussarna är 24 meter långa och kördes först på dispens från 2014. År 2019 blev det allmänt tillåtet med så långa bussar. Göteborg har haft dubbelledbussar. Men de togs ur trafik i december 2020 när ett nytt trafikavtal började gälla.
I sitt kommande brev till regeringen pekar de fem organisationerna och myndigheterna på att 24-metersgränsen innebär en konkurrensbegränsning.
– Såvitt vi har kunnat utröna finns endast en leverantör av 24-metersbussar. Det innebär en kraftig konkurrensbegränsning vid inköp av bussar och upphandling av kollektivtrafik, skriver de. Idag finns Solaris på marknaden med sin Urbino i 24- och 24,8-metersversion.
Belgiska Van Hool har levererat dubbelledbussarna till MalmöExpressen. Men Van Hool gick nyligen i konkurs. Busstillverkaren VDL har tagit över Van Hools bussproduktion men kommer inte att fortsätta tillverka den modell som rullar i Malmö.
– Exempelvis Västtrafik har i senare upphandlingar fått avstå möjligheten att använda dubbelledbussar eftersom bristande konkurrens har lett till höga priser på bussarna, heter det i brevet.
– Att tillåta 25,5-metersbussar försämrar inte trafiksäkerheten. Bussar som är längre än 24 meter finns idag i många städer inom EU, exempelvis Ålborg, Liege, Prag, Nantes, Aachen, Hamburg och Utrecht.
Det är bråttom att ändra reglerna så att de införs redan i år, betonar de fem brevskrivarna.
– Det är nämligen en förutsättning för kommande trafikupphandlingar med trafikstart under andra halvan av det här årtiondet. Och en upphandling måste inledas minst tre år innan trafikstart.
Fler resenärer men färre bussförare?
Elementärt, gör bara bussen större!
Nästa steg, en tredelad dubbeldäckare?
Kom ihåg var ni läste det först… 😉
Det är ju inte bara att tillåta längre bussar. Även väginfrastrukturen måste i så fall anpassas på många håll och det är inget som bara görs så där. Många väghållare är inte heller positiva till att göra det.
Think also to allow bus + trailer like in Munich, the capacity of a biarticulated bus in peak hours, the lower energy and tyres costs of a 12 m bus out of peak hours which are the most long during the year