Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kraftig ökning för kinesiska elbussar

En buss från Yutong i norra Norge. 98 procent av alla stadsbussar som tillverkades i Kina förra året var batteridrivna. Foto: Yutong.

Kinesiska tillverkare av eldrivna bussar och lastbilar satte i fjol nytt rekord med 230 000 sålda fordon. Aldrig tidigare har så många tunga elfordon sålts av de kinesiska tillverkarna. nästan 99 procent av alla stadsbussar som landets busstillverkare sålde var eldrivna och nästan alla av dessa var batterielektriska. Det visar en kartläggning från tankesmedjan och forskningsinstitutet ICCT, International Council on Clean Transportation.

Efter en topp under åren 2017 – 2019 har de kinesiska tillverkarnas försäljning elbussar minskat eftersom hemmamarknaden har blivit allt mer mättad. Men förra året bröts nedgången. Samtidigt har exporten av elbussar från Kina ökat. Totalt sålde de kinesiska busstillverkarna mer än 50 000 elbussar förra året.

Försäljningen av eldrivna stadsbussar i kina hade en dramatisk topp i december förra året då mer än 17 000 bussar såldes. Ungefär 99 procent av dessa var batteridrivna. Den extrema försäljningstoppen under månaden berodde främst på statliga stimulanser för att ersätta äldre elbussar.

Stadsbussarna har i Kina den allra högsta graden av elektrifiering av samtliga fordonsslag. 98 procent av stadsbussarna var förra året batterielektriska, två procent var elhybrider och en procent var bränslecellsbussar.

Bland turistbussar och långfärdsbussar har elektrifieringen ännu inte slagit igenom på samma sätt. I fjol var 90 procent av dessa bussar dieseldrivna, sex procent batteridrivna, två procent bensindrivna och en procent drevs med gas.

Försäljningen av elbussar i kina hade en dramatisk topp i december förra året då mer än 17 000 bussar såldes, huvudsakligen batteridrivna bussar. Den extrema försäljningstoppen under månaden berodde främst på statliga stimulanser för att ersätta äldre elbussar.

Artikeln fortsätter efter bilden.

98 procent av de stadsbussar som tillverkades i Kina var batterielektriska, två procent var elhybrider och en procent var vätgasdrivna. Av turist- och långfärdsbussarna var endast sex procent eldrivna. Diagram: ICCT.

Efter den starka uppgången i fjol har de kinesiska busstillverkarnas försäljning av elbussar har ökat kraftigt hittills i år. Jämfört med februari förra året sålde kinesiska busstillverkare nästan 20 procent fler elbussar under samma månad förra året.

Deras försäljning under januari och februari uppgick till 4 551 elbussar, en ökning på 26,73 procent jämfört med samma period i fjol enligt branschsajten chinabuses.org. I siffran ingår fullstora bussar samt midibussar över sju meters längd.

Februari var precis som i fjol en betydligt stillsammare säljmånad än januari för de kinesiska busstillverkarna med totalt 1 005 sålda elbussar, en ökning med 11,42 procent.

De största leverantörerna av elbussar under februari i år var enligt Chinabuses:

Yutong (182 bussar)
Higer (85)
Zhongtong (58)
King Long (55)
Ankai (39)
AsiaStar (38)

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)