Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Säkerhetsläget: ”Centrala myndigheter måste ställa krav på bussar för linjetrafik”

En elbuss från Yutong i trafik för den norska trafikhuvudmannen Brakar. Foto: Lena Heckendorn / Brakar.

Centrala myndigheter måste ta fram konkreta och tydliga krav när det gäller bussar för linjetrafik. Dagens regelverk räcker inte till. Regionerna kan inte var för sig fastställa nödvändiga krav på bussarna så att de kan användas optimalt i ett beredskapsläge, oavsett var de är tillverkade. Det skriver den norska bussbranschens organisation NHO Transport och norska Næringslivets Sikkerhetsråd i ett brev till regeringen i Oslo. Bakgrunden är bland annat den snabba ökningen av elbussar från Kina i Norge.

Den kinesiska framryckningen i Norge är stark. Av 876 nya bussar som det senaste året har beställts för trafik i norska städer är 790 tillverkade i Kina enligt norska Teknisk Ukeblad. Det har vållat debatt i landet och enligt NHO Transport skapat en oro för att tillverkarna eller kinesiska myndigheter kan fjärrkontrollera eller stoppa bussarna.

– Kollektivtrafiken är en samhällskritisk funktion. Vi är beroende av en ständig driftsäkerhet och att användningen av olika bussar kan samordnas i en krissituation. Det är dock viktigt att understryka att alla kinesiska bussar som levererats eller beställts hittills följer myndigheternas gällande krav, säger NHO Transports vd, Jon H. Stordrange.

NHO Transport menar att regionerna (fylkena), som har ansvaret för kollektivtrafiken, inte var för sig och på ett samordnat sätt klarar att ställa sådana krav på bussarna som gör att de kan användas optimalt i ett beredskapsläge.

– I krislägen ska bussarna klara att transportera mängder människor till trygga områden. Därför har de en stor betydelse i ett beredskapsläge. Det gör att det är viktigt att olika slag av fordon kan användas på ett samordnat sätt, skriver NHO Transport till den norska regeringen.

I brevet pekar organisationen även på att det är nödvändigt att ha bussar i beredskap när andra transportmedel som tåg slås ut.

Endast Kina
NHO Transport pekar på att den vagnparken i norsk kollektivtrafik under senarae år har blivit allt mer elektrifierad. Samtidigt kan endast kinesiska tillverkare idag leverera emissionsfria bussar till såväl stadstrafik som till förorts- och långfärdstrafik.

– Dessa bussar är också billigare än vad övriga tillverkare kan erbjuda, samtidigt som leveranstiderna är kortare än för andra tillverkare. En buss består idag av mer än 30 000 olika komponenter och busstillverkare i Europa är både idag och i framtiden beroende av leveranser från Kina för att möta behovet av vitala delar, skriver NHO Transport till regeringen.

Organisationen åberopar också en rapport som Sveriges Bussföretag har låtit konsultföretaget Ernst & Young ta fram. Den visar att omkring 80 procent av världens batteriproduktion idag sker i Kina.

– Nu måste centrala myndigheter ta fram konkreta och handfasta krav på bussarna så att de kan användas optimalt i ett beredskapsläge oavsett tillverkningsland, skriver organisationen.

Sårbarhet
Under den senaste tiden har flera norska medier gånger rapporterat om möjliga konsekvenser av att kinesiska busstillverkare har en så stark ställning på den norska marknaden. Uppmärksamheten har varit stor sedan säkerhetsexperten Cathrine Lagerberg från norska Crown Defenze på en kollektivtrafikkonferens i Oslo i november varnade för att tekniken i bussarna kan utgöra ett hot.

– Sårbarheten hos företagen är stor idag. Tar man inte det på allvar nu kan priset i framtiden bli mycket högt, sa Cathrine Lagerberg.

I vår norska kollega bussmagasinet.no tillbakavisar den stora kinesiska busstillverkaren Yutong alla anklagelser om att bussarna skulle kunna fjärrkontrolleras.

– Yutong följer helt de internationella datasäkerhetsreglerna, säger där Sylvie Sun hos Yutong.

Även Sverige är en betydande marknad för kinesiska busstillverkare. Ett stort antal elbussar från Kina är aktuella för leverans i närtid. Connect Bus har således beställt 47 elbussar från BYD till stadstrafiken i Växjö och ett 80-tal från samma tillverkare till den trafik företaget i augusti tar över i Blekinge. Connect Bus har också beställt 25 kinatillverkade Scania/Higer Fencer till Jämtland, medan Mohlins Bussar har beställt 82 Golden Dragon till Hälsingland.

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Att lägga alla ägg i samma korg kommer att straffa sig, det vet vi väl alla eller?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)