
De kinesiska busstillverkarna med Yutong och BYD i spetsen hade en framträdande ställning på Busworld. Redan vid entrén till jättemässan markerade Yuting sina ambitioner med en dubbeldäckare med sikte på London. Foto: Ulo Maasing.
Årets upplaga av världens största bussmässa, Busworld i Bryssel, visade tydligt att bussvärlden är i snabb förändring. För inte så många år sedan dominerades mässan av europeiska busstillverkare. Så var det inte i år. I år var det tillverkare från Kina som syntes mest. Framför allt Yutong och BYD, men även en rad andra som CRRC, Higer, Zhongtong, King Long, Ankai, Alfabus, Golden Dragon och så vidare…
Flera tydliga trender kunde också ses. De kinesiska tillverkarna presenterade elbussar i över hela storleksregistret, från små minibussar till mycket kapacitetsstarka bussar. Många erbjöd lyxiga turistbussar och bussar för regiontrafik, så kallade intercitybussar.

De kinesiska busstillverkarna presenterade på mässan en rad eldrivna turistbussar med räckvidd på upp till 750 kilometer på en laddning. Higer hade premiär på två batteridrivna sådana, avsedda för den europeiska marknaden. Foto: Ulo Maasing.
Batteritekniken har på bara några år utvecklats kraftigt och med det även bussarnas räckvidd. Flertalet minibussar på mässan hade räckvidder på 350 kilometer eller mer på en laddning. Region- och turistbussarna uppgavs klara 600, 650, ja till och med 750 kilometer på en laddning.
De kinesiska busstillverkarnas breda frammarsch i Europa syntes på Busworld inte enbart i deras egna montrar. Flera europeiska busstillverkare baserar nu sina produkter på en kinesisk plattform. Det är en liknande affärsmodell som Volvo och Scania under de senaste åren helt har gått över till och där man samarbetar med externa påbyggare. Ett exempel är Volvos samarbete med egyptiska MCV där de båda företagen nyligen invigde en helt ny produktionslina i MCV:s anläggningar utanför Kairo.
I den utveckling som nu kan skönjas i Europa är det kinesiska tillverkare som står för elbussarnas plattform, det vill säga chassi och drivlina, medan europeiska busstillverkare fungerar som påbyggare.
Redan i mitten av förra årtiondet inledde kinesiska BYD ett sådant samarbete med brittiska Alexander Dennis (ADL) när bussjätten Go-Ahead ville ha en ny elbuss som klarade de specifikationer som krävdes för trafik i London.

Spanska Castrosua skrev på mässan en avsiktsförklaring med Yutong om att producera elbussar för europamarknaden. Foto: Castrosua.
På senare tid har flera liknande samarbeten mellan europeiska och kinesiska busstillverkare vuxit fram. Ett exempel är spanska Castrosua som på Busworld bland annat visade en stadsbuss, byggd på en elbussplattform från BYD.
Castrosua utökar nu sitt kinesiska samarbete. På Busworld skrev företaget under en avsiktsförklaring med Kinas största elbusstillverkare Yutong. De båda företagen ska etablera ett strategiskt partnerskap för att utveckla, tillverka och marknadsföra fullelektriska bussar på den europeiska marknaden.
Kinesiskt à la Portugal
Den portugisiska busstillverkaren CaetanoBus presenterade på Busworld sin nya generation stadsbussar. Det var två batterielektriska bussar på 8,5 respektive tolv meter, dels en bränslecellsdriven 18-meters ledbuss för BRT-linjer och med dörrar på båda sidorna.

Portugisiska Caetano visade bland annat en eldriven BRT-buss med dörrar på båda sidor. Liksom Caetanos övriga stadsbussar kommer plattformen och en stor del av karossen från kinesiska CRRC. Foto: Ulo Maasing.
De nya stadsbussarna från Caetano är lika mycket kinesiska som europeiska. Om inte mer. De är baserade på en plattform från det kinesiska jätteföretaget CRRC som också svarar för större delen av karossen. Endast fram och bakparti är Caetanos egna.
På mässan förklarade Caetano det nära samarbetet med CRRC med svårigheter att anpassa Caetanos tidigare stadsbussgeneration till nya europeiska säkerhetskrav (GSR 2). Till det kom tuff priskonkurrens.
Men det var inte bara kinesiska plattformar på de bussar som Caetano presenterade. I Scanias monter fanns också en turistbuss, byggd på Scanias elbussplattform.

Bland nyheterna från BYD fanns en 18-meters ledbuss med bladbatterier och en räckvidd på upp till 630 kilometer. Foto: Ulo Maasing.
Jättar
Störst på Busworld av de kinesiska utställarna var naturligtvis tre jätteföretag: Yutong, BYD och CRRC.
De kinesiska företagens expansion i Europa har gått snabbt. BYD deltog exempelvis på Busworld för första gången 2021, alltså för bara en bussgeneration sedan.
Fyra år senare, på Busworld 2015, var den kinesiska närvaron markant större. BYD visade där fyra olika elbussar och hade sina första leveranser till Sverige på gång. Yutong hade nio elbussar på mässan. Även Golden Dragon och King Long fanns på plats och Volvo visade sin första elbuss.
Hittills har BYD globalt levererat 89 000 elbussar till mer än 70 länder och 400 städer. I Europa finns BYD i 26 länder med över 7 000 sålda elbussar. Företagets fabrik i ungerska Komarom har nu en kapacitet på 1 000 elbussar om året.

Premiär på Busworld var det för BYD:s nya normalgolvsbuss med bladbatterier för regiontrafik. Foto: Ulo Maasing.
I framkant
BYD ligger i framkant bland de kinesiska bussttillverkarna. För två år sedan visade företaget för första gången en buss med bladbatterier. Batterierna av LFP-typ (litium-järn-fosfat) är integrerade med chassit och består av långa, platta celler, till skillnad från de runda battericeller som annars används i elfordon.

Normalgolvsbussen har ett bagageutrymme under golvet på 5,7 kubikmeter. Eller, enligt BYD, 121 resväskor. Foto: Ulo Maasing.
Bladbatterierna har en längre livslängd, kräver avsevärt mindre utrymme, är lättare och har en högre energitäthet än andra batterier.
I år visade BYD två nya modeller med bladbatterier. Den ena, B12.b HF, är en normalgolvsbuss för regiontrafik som BYD har tagit fram med tanke på europeiska kunder. Det är en 12,1 meter lång buss som har ett bredare användningsområde än bara längre regionala linjer.
Räckvidden är upp till 650 kilometer enligt mätmetoden SORT 3. Tack vare bladbatterierna har bussen ett bagageutrymme på 5,7 kubikmeter fungerar bussen också i enklare beställningstrafik: dagsutflykter, idrottsresor, skolresor och liknande.
Modellen kan fås med batteripaket i tre storlekar, 311, 429 och 495 kWh
BYD lanserade på mässan också en 18-meters ledbuss för stadstrafik, B18.b med plats för 146 passagerare, en högsta batterikapacitet på 746 kWh och en räckvidd på upp till 630 kilometer.
I BYD:s stora monter fanns också flera andra bussar, bland annat en lågentréversion av B12.b. Totalt har det kinesiska företaget nu sju elbussmodeller att erbjuda den europeiska marknaden.
Företaget erbjuder nu också bland annat en femtonårig batterigaranti på 80 procent av kapaciteten.
Nytt från Yutong
Till skillnad från BYD har utong ännu inte lyckats skapa sig något fotfäste på den svenska marknaden, men väl i våra nordiska grannländer. I Storbritannien har Yutong nu en väl etablerad ställning och företaget jobbar enträget på att öka sin marknad i Europa.
Yutong hade också en av mässans största montrar och presenterade där inte mindre än fyra nya elbussmodeller som täcker in hela spektrat. Turistbussen T14E är speciellt avsedd för den europeiska marknaden, regionbussen IC12E visades första gången på UITP-mässan i Hamburg i våras, medan U14 och U11DD är nya stadsbussar från Yutong.
Turistbussen T14E marknadsförs av Yutong som en turistbuss i premiumklass med upp till 850 kilometers räckvidd enligt SORT 3 och med det största batteripaketet på 704 kWh. Enligt tillverkaren har bussen 61 sittplatser och ett bagageutrymme på 8,5 kubikmeter.
Regionbussen IC12E har av Yutong också anpassats till Europeiska krav och uppges nå en räckvidd på 275 kilometer. Det är en 12,7 meter lång normalgolvsbuss med 47 platser.
I Yutongs stora monter fanns också stadsbussen U15, en 15-meters stadsbuss med kapacitet på 90 passagerare, ett batteripaket på 663 kWh och en räckvidd på 850 kilometer enligt SORT2. Utomhus visade Yutong bland annat dubbeldäckaren U11DD på elva meter avsedd för den brittiska marknaden.

Kinesiska CRRC är på europeisk offensiv och visade bland annat en turistbuss i premiumklassen. Foto: Ulo Maasing.
Järnvägsjätte med bussar
En i Europa mindre känd kinesisk busstillverkare är CRRC. Det är världens största tillverkare av järnvägsfordon: lok, gods- och personvagnar med mera. Företaget har ungefär 190 000 medarbetare och har även en växande busstillverkning.
Hittills har CRRC inte gjort så stort avtryck i Europa, men med satsningen på årets Busworld visar företaget att man är beredd att gå till offensiven här.
CRRC finns redan på den svenska marknaden, men under namnet Yes-EU. Det är Connect Bus som sedan förra året har 29 bussar från CRRC i trafik i Östergötland. Bussarna i Östergötland visades också flitigt på videoskärmar i CRRC:s monter på mässan.
På Busworld visade CRRC flera bussar och liksom flertalet andra kinesiska företag presenterade man en ny, eldriven turistbuss i premiumklassen, EU12C. Bussen har ett batteripaket från CATL på 441 kWh som ger en räckvidd på upp till 550 kilometer. Hos CRRC fanns också en dubbeldäckare för stadstrafik med 560 kilometers räckvidd.
Klicka här för att läsa vår omfattande rapportering från Busworld.
Lämna ett svar