Antalet anställda på SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, fortsätter att öka och är nu uppe i 1 115 helårsarbeten. Ökningen beror främst på att SL anställer fler medarbetare istället för att ta in konsulter. En bra utveckling, anser Anton Fendert (MP) trafikregionråd i Region Stockholm. SL kör inte själv någon trafik. Det görs av upphandlade operatörer.
Antalet anställda vid SL var under årets fyra första månader femton procent fler än samma tid förra året. Lönekostnaderna har ökat med 17,5 procent. Samtidigt har stora mnedskärningar i trafiken gjorts.
– Vi har en tydlig ambition att minska beroendet av konsulter och hyrbemanning. Att samla kompetensen hos SL i stället för att förlita oss på konsulter stärker både kontinuiteten i verksamheten och vår långsiktiga ekonomiska planering, säger trafikregionråd Anton Fendert.
Samtidigt som de anställda på SL blir allt fler står resandet med SL-trafiken och stampar och visar inga tecken på att åter nå nivån från före pandemin. Särskilt SL:s busstrafik har svårt att vinna tillbaka kunderna.




Artiklar(RSS)
Haha.
En enkel konsekvensanalys är väl att ökade lönekostnader och minskade intäkter på grund av minskad trafik bör väl rimligen skapa hål i fickorna?????