Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dålig uppföljning präglar upphandlingar

Många offentliga upphandlingar, bland annat inom kollektivtrafik, präglas av bristande uppföljning. Arkivbild: Ulo Maasing.

Ett återkommande problem i offentliga upphandlingar är att det saknas en systematisk uppföljning. Det kostar samhället stora summor varje år. Och det väcker frågor om samhället får valuta för pengarna och så bra kvalitet som möjligt. ”Flera studier visar att det kan vara ganska stora skillnader mellan vad som beställs och vad som faktiskt levereras”, säger VTI-forskaren Ivan Ridderstedt i tidningen VTI-aktuellt som ges ut av Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Ivan Ridderstedt har länge intresserat sig för upphandlingar och har arbetat nästan tio år med frågan.

Ivan Ridderstedt, VTI: Bgränsade offentliga medel ska används på bästa sätt. Foto: VTI.

– För den som är intresserad av upphandlingar finns många bra case inom transportsektorn, till exempel underhåll av infrastruktur och kollektivtrafik. I grund och botten handlar det om att begränsade offentliga medel ska används på bästa sätt, säger han.

Just där brister det, konstaterar Ivan Ridderstedt. Ett återkommande problem som VTI-forskarna pekat på är avsaknaden av systematisk uppföljning av upphandlingarna. Bristerna gäller oavsett om upphandlingarna görs av Trafikverket, regionala kollektivtrafikmyndigheter eller kommuner.

Och det är stors pengar det handlar om. De offentliga upphandlingarna handlar om cirka 900 miljoner kronor årligen. Skulle upphandlingarna effektiviseras en procent skulle samhället spara flera miljarder.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Det gäller inte bara upphandlingar utan verksamheten i stort inom den offentliga sektorn.
    Anledningen till det är inte sällan avsaknad av nyckeltal som kan förstås av politiker och allmänhet.
    Vad gäller kollektivtrafik är det uppenbart att kostnad per resa inte har slagit igenom som mått på hur attraktiv/effektiv kollektivtrafiken är.
    Offentlig verksamhet har inte förstått vikten av kundmötet som kärnan i verksamheten; det lysande undantaget är sjukvården.
    Märkligt att kollektivtrafiken inte har tagit intryck av det, då de oftast har samma huvudman.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)