Tag Archive for ‘Skånetrafiken’
Avtal om spårvägsliknande bussresor i Helsingborg
Skånetrafiken och Arriva Sverige skrev på fredagen ett långsiktigt samarbetsavtal om stadsbusstrafiken i Helsingborg. Arriva vann för några veckor sedan Skånetrafikens upphandling av trafiken. Avtalet innebär bland annat att linje 1 får en ny rakare och snabbare sträckning och prioriterade körfält med den nya eldrivna HelsingborgsExpressen. Linje 1 svarar för cirka 25 procent av bussresorna i Helsingborg.
Bättre väntan i Landskrona
En vänthall för buss- och tågresenärer som enligt Skånetrafiken är unik har nu invigts i Landskrona. Ny inredning och nya informationssystem är viktiga inslag i vänthallen, där resenärerna enligt Skånetrafiken kan vänta sig en helt ny upplevelse i hallen. Den nya vänthallen i Landskrona är först ut i ett pågående arbete från Skånetrafiken för att göra vänthallar mer funktionella, kundvänliga och välkomnande.
Nytt busslinjenät förbereds i Lund
Busslinjenätet i Lund ska läggas om. Skånetrafiken, Lunds Kommun och Nettbuss Stadsbussarna har tagit fram ett förslag till ett nytt linjenät som är tänkt att förverkligas i två etapper. Den första etappen ska genomföras till 2020, den andra till 2023. Nu vill man ha in synpunkter fån lundaborna.
Arriva gör comeback i Helsingborg
Det blir Arriva som ska svara för stadsbusstrafiken i Helsingborg med start i juni nästa år. Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne fattade på fredagen tilldelningsbeslut i upphandlingen av trafiken som idag körs av Nobina. Innan Nobina tog över kördes stadsbussarna i Helsingborg av Arriva. Uppdraget till Arriva omfattar stadsbusstrafiken i sin helhet inklusive den nya eldrivna HelsingborgsExpressen på linje 1.
Populär ettåring i skånsk kollektivtrafik
Den 27:e mars fyller en populär aktör i skånsk kollektivtrafik ett år. Då är det ett år sedan Skånetrafikens nya biljettsystem lanserades. Nu, ett år senare, köper var tredje skåning sitt månadskort i appen. Ett år efter lanseringen används appen regelbundet av cirka 190 000 användare och antalet användare ökar stadigt.
Polsk laddning av Malmös elbussar
Det är nu klart att det blir det polska företaget Ekonergetyka som ska leverera laddstolparna till Malmös första helelektriska busslinje. Därmed har staden tagit ett steg närmare målet att elektrifiera hela stadsbusstrafiken. Den första elbusslinjen i Malmö blir linje 7 mellan Ön och Svågertorp. Linjen ska trafikeras av Nobina med bussar från Volvo. För Ekonergetyka är det tredje leveransen av laddstationer i Sverige och den första i Malmö. Företaget har levererat 150 laddstationer för elbussar till en rad länder.
Gemensamt biljettsystem för tre länstrafikbolag
Tre länstrafikbolag tecknar samarbetsavtal om ett gemensamt biljettsystem. Systemet bygger på det nya system som Skånetrafiken nyligen har introducerat och som fungerar enligt den nya nationella standard som tagits fram för försäljning och validering av biljetter för kollektivtrafik. Det gör att det blir enklare att resa kollektivt och det skapar också viktiga förutsättningar för att dela kostnader.
Skånetrafikens betyg störtdyker
Skåningarnas betyg på sin kollektivtrafik, Skånetrafiken, störtdök under förra året. Det visar siffror som presenterades för politikerna i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne på fredagen. Mindre än varannan skåning är nöjd med Skånetrafiken – långt mindre än målet på 60 procent. Bland de mer frekventa resenärerna har raset varit påtagligt, från 61 procent nöjda eller mycket nöjda år 2016 till 52 procent i fjol. Målet var där 65 procent nöjda kunder.
Allt klart för bara elbussar i Landskrona
Samtliga beslut och avtal är nu klara för en komplett elektrifiering av stadsbusstrafiken i Landskrona. Därmed blir Landskrona den första staden i Skåne med helt elektrifierad stadstrafik. Landskrona blir även störst i landet med 19 elbussar. Teknikskiftet sker inom det befintliga kontrakt som Nobina har med Skånetrafiken och som sträcker sig till 2024 och omfattar totalt fjorton nya elbussar. Bussarna levereras av kinesiska BYD.
Infotainment för miljoner i Skåne
Region Skåne/Skånetrafiken har under hösten och vintern genomfört en omfattande upphandling av infotainmentsystem för kollektivtrafiken. På onsdagen fattade Skånetrafiken ett tilldelningsbeslut som innebär att företaget MultiQ får uppdraget. Upphandlingen omfattar uppdrag för 54 miljoner kronor under sex år.





Artiklar(RSS)