Tag Archive for ‘Västtrafik’
Västtrafik vill få fler att cykla
Ta cykeln istället! Västtrafik vill uppmuntra fler att börja cykla och har därför infört en ny cykelfunktion i sin app Västtrafik To Go. Målet är att få fler att resa hållbart med kollektivtrafik, cykel och gång istället för att ta bilen.
Allt fler bussar i väst öppnar framdörrarna
Västtrafik fortsätter att öppna framdörrarna på bussarna, steg för steg. Nu har turen kommit till stadsbussarna i Skövde där dörrarna öppnas denna söndag. Framdörrarna på Västtrafiks bussar stängdes i mars förra året på grund av covid-19-pandemin, men allt efter att skyddsglas har monterats runt förarplatsen har Västtrafik öppnat framdörrarna, steg för steg.
Bingo i Göteborg för Nobinaföretag
Göteborgs Buss tillhör de stora vinnarna av den upphandling av serviceresor som Västtrafik gjorde i veckan och där elva företag vann trafik. För Göteborgs Buss, som är en del av Samtrans Omsorgsresor och Nobina, innebär avtalet trafik med 75 specialfordon och är värt 268 miljoner kronor över avtalstiden på fyra år.
Elva företag kör serviceresor i väst
Det är nu klart vilka trafikföretag som kommer köra anropsstyrd trafik och serviceresor för Västtrafik från och med juni nästa år. Detta, sedan Västtrafik nu har blivit klar med sin upphandling av trafiken från och med juni nästa år. Totalt elva företag får uppdraget av Västtrafik.
Återhämtning till år 2025
År 2025 ska det hållbara resandet (kollektivtrafik, gång och cykel) i Västra Götanandsregionen vara tillbaka på nivån före covid-19-pandemin. Det är det övergripande målet i Västra Götalandsregionens trafikförsörjningsprogram. På tisdagen beslutade regionstyrelsen att föreslå regionfullmäktige att klubba trafikförsörjningsprogrammet som också innehåller en fortsatt satsning på elbussar.
Fem slogs om Göteborg – kommunägda GS Buss utlsaget
Totalt fem företag konkurrerade om Västtrafiks upphandling av busstrafik i Göteborgs centrum och nordöstra Göteborg, och där Västtrafik fattade tilldelningsbeslut på fredagen. Kommunägda GS Buss var klart dyrast i båda de trafikpaket som upphandlingen var uppdelad i. GS Buss var också det enda av de fem företagen som inte klarade att få full poäng när det gäller kvalitet. De båda paketen vanns av Keolis respektive Nobina. Vi presenterar alla priser i upphandlingen.
Nobina och Keolis vinner i Göteborg (uppdaterad)
Bussoperatören Nobina har vunnit ett nytt kontrakt med Västtrafik att driva och utveckla delar av stadstrafiken i centrala Göteborg samt trafik i det närliggande området Angered med omnejd. Kontraktet har ett totalt värde på drygt 2,1 miljarder kronor under avtalstiden på tio år. Även Keolis vann trafik i samma upphandling: två linjer som ska köras med elbussar.
Sverige elektrisk sjua i Europa
Nederländerna toppar överlägset Europas elbussliga. I fjol nyregistrerades 446 elbussar i landet. Sverige kom på sjunde plats när det gäller nyregistrerade elbussar på över 3,5 ton. Det visar siffror från de europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA. Över hela Europa är elbussarna på snabb frammarsch med en ökning på 30,3 procent i fjol. Dieselbussarna backade kraftigt.
Västtrafik: ”Tryggt att öppna framdörrarna”
”Vi känner oss trygga med att öppna framdörrarna”. Det skriver Anna Johansson, enhetschef affärsenheten Västtrafik, i en debattartikel i Göteborgs-Posten med anledning av att företrädare för fackförbundet Kommunal i en tidigare debattartikel anklagat Västtrafik för att ”spela rysk roulette med förarnas hälsa”.
Dassbråk i Alingsås
Det har blossat upp en konflikt om toaletterna på bussterminalen i Alingsås. Konflikten började för sex veckor sedan när Västtrafik och Västfastigheter bytte betalsystem för toaletterna på terminalen. Det medförde att bussförarna inte kan nyttja den toalett som ligger på gatuplanet, nära bussarna. Istället hänvisas de till en annan toalett, längre bort i terminalen och en trappa upp. ”Det känns skit, rent ut sagt”, säger skyddsombudet Tomas Revell vid Vårgårdabuss till SvT Nyheter Väst.





Artiklar(RSS)