Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Stora fördelar med upphandlad kollektivtrafik”

Upphandlingar inom Västtrafik är ett av de exempel som tas upp i den internationella rapporten. Foto: Ulo Maasing.

Att upphandla kollektivtrafik i konkurrens har stora fördelar. Det konstaterar en färsk rapport från den internationella kollektivtrafikunionen UITP. UITP har studerat effekterna av upphandlingar i rad städer och regioner i världen, inklusive Sverige. Lägre kostnader, partnerskap som bidrar till en bred kunskap för introduktion av ny teknik, ökad effektivitet och förbättrad service är faktorer som rapporten lyfter fram som skäl för att upphandla kollektivtrafik.

Rapportens författare har studerat ett antal genomförda upphandlingar och presenterar intervjuer med företrädare för parterna i upphandlad kollektivtrafik. Rapporten behandlar en rad exempel från Storbritannien, USA, Kanada, Australien, Singapore och Sverige. I Sverige tas erfarenheter från Västtrafik och SL i Storstockholm upp.

I arbetet har respekterade internationella kollektivtrafikforskare som Didier Van De Velde och Jan-Jaap de Vlieger deltagit.

När det gäller SL i Storstockholm lyfter rapporten fram samarbetet mellan beställare och trafikföretag fram som viktiga faktorer för ökad punktlighet och robusthet i kollektivtrafiken. När det gäller den upphandlade kollektivtrafiken inom Västtrafik beskriver rapporten kort dels den historiska utvecklingen, dels dagens kontraktsmodeller.

Även covid-19-pandemins påverkan på den upphandlade kollektivtrafiken behandlas.

Exempel från en rad länder och regioner tas upp i rapporten. Det gäller bland annat LA Metro, som svarar för kollektivtrafiken i Los Angeles. Där har god samverkan mellan LA Metro och privata entreprenörer bidragit till ändrade trafiklösningar som bättre motsvarar resenärernas behov. I Kalifornien har upphandling i konkurrens av kollektivtrafiken också bidragit till att införa klimatsmarta fordon i kollektivtrafiken.

Transport for London, huvudman för kollektivtrafiken i Londonregionen, har i samverkan med operatörerna utvecklat kvalitetskontrakt som fungerar som modell för den upphandlade busstrafiken i den brittiska huvudstaden. Resultat: ökad punktlighet och kundnöjdhet.

Klicka här för att ta del av den engelskspråkiga rapporten i sin helhet.

– Vi har i Sverige visserligen långa, positiva erfarenheter av att upphandla kollektivtrafik men vi behöver också utveckla våra modeller inte minst mot bakgrund av coronakrisens effekter. Det är ett arbete som vi bland annat bedriver inom ramen för det partssammansatta arbetet inom Kollektivtrafikens Avtalskommitté, KollA, kommentarer Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag utgör tillsammans med Svensk Kollektivtrafik den svenska delegationen i UITPs EU Committee.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Intressant. Känns lite som en partsinlaga. Med tanke på denna nyliga artikel i The Guardian så blir man lite fundersam.

    https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/jul/26/bus-privatisation-public-service-strategy-british-private-market

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)