Frågan om busskörfält har blivit en het potatis i både Helsingborg och Malmö. I båda städerna gäller konflikten om man ska beröva bilarna plats i gaturummet till förmån för ökad framkomlighet för busstrafiken.
I Malmö har de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna i kommunstyrelsen reserverat sig mot beslutet att bygga om gaturummet inför starten av superbusstrafiken på stadsbussarnas linje 5. Trafiken inleds nästa år.
Moderaterna och Folkpartiet tror att det blir stora trafikproblem när ett av körfälten vid Nobeltorget då görs om till busskörfält. Istället ville man bredda gatan så att man får två bilkörfält i vardera riktningen.
I Helsingborg har FP och M rykt ihop ordentligt om den framtida trafiklösningen för Drottningggatan och Järnvägsgatan, alltså den stora trafikled som går förbi terminalen Knutpunkten.FP och KD har där gjort gemensam sak med S och MP för att utreda busskörfält i stråket.
Det vill inte M som anser att busskörfält är sista utvägen. Istället menar partiet att det räcker med att sänka hastigheten i city till 40 kilometer i timmen, lägga ut nox-plattor som suger upp kväveoxider på trottarerna och plantera nya och fler träd. Tonen i debatten har blivit hård och moderater och folkpartister anklagar varandra för feghet och för att hota stadens utveckling.
I Malmö har den borgerliga oppositionen också retat upp sig på att satsningen på superbussar blir drygt sju miljoner dyrare än beräknat på grund av ökade kostnader för infrastrukturen.
Lämna ett svar