Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sänkt hastighet bra för busstrafiken utan att märkas

40-gräns i tätorterna ökar busstrafikens attraktivitet men inte dess marknadsandel enligt Trivector.

En sänkning av hastighetsgränsen i tätorter från 50 till 40 kilometer i timmen påverkar busstrafiken mycket lite. Den oro som en del kritiker har framfört att busstrafiken skulle förlora på en sänkning av den  generella sänkningen av hastighetsbegränsningen är obefogad. Det framgår av en studie som två studerande vid Lunds Tekniska Högskola, André Klingstedt och Samuel Yngve, har gjort i samarbete med konsultföretaget Trivector.

Trivector hävdar i ett pressmeddelande att 40-gräns i tätort är positivt för busstrafiken och att busstrafiken därmed vinner i attraktivitet i förhållande till bilen.

Men Trivector drar slutsatser som saknar grund i rapporten, i alla fall om man får tro Trivectors eget pressmeddelnde.

Där konstaterar man att bussarnas restid endast i mycket liten utsträckning av hastighetssänkningen.

”Personbilarna påverkas i högre grad av hastighetssänkningarna, vilket gör att busstrafiken vinner i attraktivitet i förhållande till bilen. Detta innebär i teorin en förbättrad kollektivtrafikandel, men den relativa restidsförbättringen är så liten att författarna ställer sig frågan om en ökad kollektivtrafikandel alls kommer att kunna påvisas,” skriver Trivector.

Det som enligt konsultföretaget är bra för bussen kommer alltså inte alls att märkas enligt samma konsultföretag.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)