Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med vassare krav på trygghet och säkerhet i kollektivtrafiken

Organisationerna inom Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik har nu spikat ett progra för trygghet och säkerhet. Foto: Ulo Maasing.

Organisationerna inom Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik har nu spikat ett progra för trygghet och säkerhet. Foto: Ulo Maasing.

Organisationerna i kollektivtrafikbranschen har nu spikat ett gemensamt program när det gäller trygghet och säkerhet i kollektivtrafiken. I anslutning till programmet har man också enats om vilka krav när det gäller det här området som ska ställas vid trafikupphandlingar. Där ställer man krav på trafikföretagen att bland annat ha en plan för krishantering, drog- och alkoholpolicy samt att man systematiskt dokumenterar och rapporterar händelser, olyckor och tillbud.

Den särskilda kravbilagan blir också en del av den branschgemensamma Avtalsprocessen, alltså de rekommendationer som branschorganisationerna står bakom och som är tänkta att styra upphandlingarna.

– Genom att ta fram gemensamma krav även för Trygghet och säkerhet kan vi nu erbjuda allas våra medlemmar ett bra stöd i upphandlingsarbetet, säger Anna Grönlund SKL och ordförande i Styrgruppen för Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik.

Bakom rekommendationerna står Svensk Kollektivtrafik, Svenska Taxiförbundet, Sveriges Kommuner och Landsting och Svenska Bussbranschens Riksförbund.

Tanken med den kravbilaga man nu enats om när det gäller trygghet och säkerhet är att underlätta upphandlingarna och göra dem mer likformiga. Den är också tänkt att ”höja golvet” i bussbranschen samt taxibranschen när det gäller trygghet och säkerhet.

I korthet rekommenderar organisationerna att de här kraven ställs vid upphandlingar:

Trafikföretaget ska ha en trafiksäkerhetspolicy och en handlingsplan, som är kommunicerade och som följs;

Trafikföretaget ska ha en arbetsmiljöpolicy och handlingsplan för arbetsmiljöarbetet, som är kommunicerade och som följs;

Trafikföretaget ska ha en handlingsplan för krishantering;

Trafikföretaget ska ha bestämmelser fastlagda om trafik under svåra väderförhållanden och väglag;

Trafikföretaget ska dokumentera, undersöka och rapportera händelser, incidenter, olyckor och tillbud konsekvent och systematiskt;

Trafikföretaget ska ha en alkohol- och drogpolicy och en handlingsplan inom området. Tillvalskrav: Trafikföretaget ska genomföra drogtester omfattande minst 10 procent av förarna årligen;

Såväl trafikföretaget som trafikbeställaren ska ha rutiner för att lämna information till resenärerna som är viktig från trygghets- och säkerhetssynpunkt;

Fordonen ska beträffande skick och kvalitét vid varje tillfälle uppfylla kraven enligt Transportstyrelsens föreskrifter för Polisens flygande inspektioner;

Årlig trygghets- och säkerhetsredovisning för trafikbeställaren.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)