Det tyska turistrådet DZT fokuserar i år på UNESCO:s världsarv i sin marknadsföring. I Tyskland finns 38 världsarv som landet nu satsar på i sin turistmarknadsföring under mottot ”UNESCOs världsarv – hållbar kultur- och naturturism”.
Världsarven är en storsatsning från tysk besöksnäring.
– Med ett omfattande försäljnings- och marknadsföringspaket och de därav resulterande multiplikatoreffekterna räknar vi med att nå ut till fler än 700 miljoner kontakter i arbetet med att lansera temaåret 2014, förklarar Petra Hedorfer styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus.
Bland annat kommer marknadsföringen att ske via 45 mässor, roadshows och workshops på olika håll i världen.
För DZT handlar det också om att ytterligare stärka Tysklands position som europeernas främsta kulturresemål, före såväl Frankrike som Italien. Den positionen har landet enligt det ansedda turismforskningsinstitutet IPK International.
– UNESCO-världsarven i Tyskland har en påtaglig attraktionskraft på utländska besökare. Dessutom fungerar UNESCO-statusen som en viktig kvalitetsstämpel inom den internationella turismen, förklarar Petra Hedorfer
Lämna ett svar